Dutilleux: Kamermuziek. Sarabande et cortège voor fagot en piano; Fluitsonatine; Hobosonate; Choral, cadence et fugato voor trombone en piano; Strophes sur le nom de Sacher nr. 1-3 voor solocello; Les citations voor hobo, klavecimbel, contrabas en slagwerk. Magali Mosnier-Karoui (fl), Nora Cismondi (h), Fany Maselli (fag), Jonathan Reith (tromb) , Alexis Descharmes (vc), Sébastien Vichard (p), Mathieu Dupouy (kl), Axel Salles (cb), Emmanuel Curt (slagw). Hérissons LH 15 (54’09”). 2016
Zoals op deze cd te horen is, duren alle zes in chronologische volgorde van 1942 tot 2010 opgenomen kamermuziekwerken van Henri Dutilleux (1916 - 2010) samen nog geen uur. Het had meer kunnen zijn, maar hij vernietigde zijn vroegste werken met de opmerking: ‘Dat is niet mijn muziek’. Hij beschouwde zijn Pianosonate uit 1948 als zijn opus 1. Achteraf bezien werd zijn Fluitsonatine uit 1943 het bekendste en meest opgenomen werk van hem. Magali Mosnier-Karoui speelt het met warme, lichte toon en brengt het in de buurt van Fauré.
Sarabande et cortège (1942) bevat jazzy elementen die Fany Maselli niet wegmoffelt in haar vertolking met een scherp ritmisch profiel terwijl het werk ook vloeiend wordt uitgevoerd. Choral, cadence et fugato wordt zonder veel poeha heel gaaf behandeld door Jonathan Reith en Sébastien Vichard. De korte 3 Strophes sur le nom de Sacher voor solocello zijn tussen 1976 en 1982 gecomponeerd voor Rostropovich als present voor de net zeventig geworden Paul Sacher; daarvoor moesten de twee laagste snaren worden anders gestemd, van G naar Fis en van D naar Bes. Zelf heeft de Rus ze nooit opgenomen.
Van Les Citations horen we de eerste versie uit 1982, later - in 1991 en 2010 - maakte de componist daar nog twee bewerkingen van, maar het is goed om hier het origineel heel mooi te horen van een klein, homogeen ensemble dat voor een verfijnde interpretatie zorgt. Vooral hoboïste Nora Cismondi zorgt voor een markante inbreng. Zo leert men deze vrij complexe compositie beter kennen en waarderen.