CD Recensies

DEBUSSY: SONATES 1-3 E.A.

Debussy: Cellosonate in d K. 144; Sonate voor fluit, harp en altviool in F K. 145; Vioolsonate in g K. 140; Debussy/Orledge: Toomai des éléphants (bew.); La chute de la maison Usher (bew.); Petite valse (bew.). Ian Buckle (p), Sophie Rosa (v), Vicci Wardman (va), Jonathan Aasgaard (vc), Fiona Futon (fl) en Hugh Webb (hrp) van het Pixels ensemble. Rubicon RCD 1063 (60’45”). 2019
 
Debussy: Cellosonate L.135, Vioolsonate in g L. 140; Sonate voor fluit, altviool en harp L.137; Syrinx; Pianotrio L 3. Bertrand Chamayou (p), Renaud Capuçon (v), Gérard Caussée (va), Edgar Moreau (vc); Emmanuel Pahud (fl), Marie-Pierre Langlamet (hrp). Erato 2957.7396 (65’37”). 2017
 
Debussy: Vioolsonate in g L. 140; Sonate voor fluit, altviool en harp in F L. 137; Cellosonate in d L.135; Berceuse héroïque; Page d’abum; Élégie; Les soirs illuminés par l’ardeur du charbon. Alexander Melnikov ℗, Javier Perianes (p), Tanguy de Williencourt (p), Isabelle Faust (v), Magali Mosnier-Karoui (fl), Antoine Tamestit (va), Jean-Guihen Queras (vc) en Xavier de Maistre (hrp). Harmonia Mundi HMM 90.2303 (53’56”). 2017
 
De herdenking van de honderdste verjaardag van Debussy in 2018 heeft gezorgd voor heel wat nieuwe opname. Maar in hoeverre ze de bestaande orde aan voorkeursopnamen hebben verstoord, blijft enigszins de vraag. Vooral in zijn laatste werken - de drie gerealiseerde van de zes geplande Sonates - werd goed voorzien als aanvulling op de oude opname uit 1979 van het Athena ensemble (Chandos CHAN 8385) met Syrinx, de Première rapsodie voor klarinet en Petit pièce.
Wat de sonates betreft, gaan de uitvoeringen in kwaliteit aardig gelijk op, met een lichte voorkeur voor Chamayou c.s. Verder is het dus vooral een kwestie welke aanvullende werken het meest de moeite waard zijn. Ook wat dat betreft heeft Chamayou alleen al in kwantitatief opzicht aan kop. De Berceuse héroïque en de Élégie zijn stukken ter herdenking van ‘veel geduldig lijden’, terwijl Les soirs illuminés par l’ardeur du charbon werd geschreven voor Debussy’s kolenhandelaar die hem in de heersende schaarste van de oorlog van brandstof voorzag. De Viool- en de Cellosonate slaagden in deze opname bijzonder mooi, maar de opname van de derde sonate is te dicht op de microfoons gemaakt, waardoor het werk iets aan melancholie en intimiteit verliest.
Ook voor de nieuwe opname met niet-Fransen is veel te zeggen omdat de musici fris en onbelast tegenover deze composities staan en ze geraffineerd spelen. Robert Orledge voltooide en bewerkte de korte stukken met smaak en de leden van het Pixels ensemble spelen ze met karakteristiek succes.