CD Recensies

DVORAK: POËTISCHE TOONSCHILDERINGEN

Dvorak: Poëtische toonschilderingen op. 85 nr. 1-13 B. 161. Claudia Schellenberger. AVI 855.3228 (56’36”). 2011
 
Dvorak: Poëtische toonschilderingen op. 85 nr. 1-13 B. 161. Elena Bashkirova. AVI 855.3133 (60’43”). 2020
 
In een brief uit juli 1889 aan Emanuel Chvala schreef Dvorak: ‘Jammer genoeg zullen maar weinig pianisten lust hebben om alle dertien Poëtische toonschilderingen achter elkaar uit te voeren, want dat duurt ongeveer een uur. Maar alleen dan krijgen de luisteraars een idee van wat ik bedoel. Hier ben ik niet in de eerste plaats een absolute musicus, maar een dichter’. Nu, zowat anderhalve eeuw later, wordt dar in de tijd van de ‘complete opnamen’ gelukkig anders over gedacht en bezorgden ons sinds 1993 Radoslav Kvapil (Unicorn DKP 9137), Roglit Ishay (Kontrapunkt 32238), Inna Poroshina (EssA.Y. CD 1062), Julian Jacobsen (Meridian CDE 84521), Stefan Veselka (Naxox 8.557476) en Inna Poroshina (Brilliant Classics, 5 cd’s) a l derge lijke volledige uitvoeringen.
En daarbij komt nog dit tweetal pianistes. Claudia Schellenberger heeft van moedreskant Moravische wortels, dus mogelijk een aangeboren gevoel voor dit idioom. Met een volmaakte techniek en een groot engagement speelt ze de dertien stukken. In ‘Het oude kasteel’ roept ze een griezelige sfeer op, de ‘Reverie’ is vol melancholie en de ‘Dans van de kobold’ erg grillig. In de dansen brengt ze de speciale pianotechniek van de componist met dubbel tertsen, octaven en decimen mooi in de praktijk.
Op deze manier zorgt ze voor een vrijwel ideale uitvoering van deze werken. Zich iets meer tijd gunnend en naar wat meer dieptewerking zoekend, doet Elena Bashkirova dat ook. Grappig dat AVI tweemaal deze reeks opnam.