CD Recensies

DUSSEK: MESSE SOLEMNELLE

Dussek: Messe solemnelle in G, Craw 256. Stefanie True (s), Helen Charlston (ms), Gwilym Bowen (t). Morgan Pearse (bs) met koor en orkest van de Academy of ancient music o.l.v. Richard Egarr. Academy of ancient music AAM 011 (60’09”). 2020 
 
De hoop op meer opdrachten zal Jan Ladislav Dussek wel hebben bewogen om begin jaren 1800 deze Messe solemnelle als een uitzondering op zijn piano- en kamermuziek voor Prins Nicolas 2 Esterházy te componeren. Het kwam echter niet tot een vervolg en leidde niet tot nieuwe opdrachten. In tegendeel, het werk lag daarna in het archief stof te verzamelen.
Totdat het in handen kwam van Richard Egarr die door Reinhard Siegert aan de hand van het manuscript een praktisch goed uitvoerbare liet voorbereiden. En wat blijkt? Het gaat om een laat, inventief meesterwerk waarin de kloof tussen klassieke en romantische stijl wordt overbrugd. Fijn dat nu als een mooie ontdekking voor het eerst op cd verschijnt.
De vier vocale solisten vormen in expressief opzicht een heel hecht kwartet waarin de stemmen onderling mooi mengen. Markant zijn vooral het hoge register van Stephanie True en de assertieve inbreng van Helen Charlston. Het koor heeft geen enkele moeite om de melodielijnen van de fraaie fuga uit het Credo gescheiden te houden en het op ‘oude instrumenten’ spelende ensemble zorgt voor een mooie inkleuring. Vooral de koperblazers vallen wat dat betreft op.
Een herontdekking die tot vaker beluisteren uitnodigt en die een onbekende kant van Dussek toont.