CD Recensies

DARGOMYZJSKI: RUSALKA

Dargomyzjski: Rusalka (de Zeemeermin). Evelina Dobraceva (s., Natasha - Rusalka), Arutjun Kotchinian (bs., Molenaar), Vsevold Grivnov (t., prins), Marina Prudenskaya (ms., prinses), Elena Bryleva (s., Olga) e.a. met koor en orkest van de WDR Keulen o.l.v. Michail Jurowski. Profil PH 09024 (3 cd’s, 2u. 45;38”). 2008
 
Met een gelukkig lot was de Russische componist Aleksandr Dargomyzski (1813 - 1869) die een schakel vormde tussen Glinka en Tchaikovsky niet gezegend. Hij behoorde als vr ij gauw tot de vergetenen en dat zijn beste opera De stenen gast onvoltooid werd nagelaten en door César Cui en Nikolai Rimsky Korsakov moest worden voltooid, heeft daar geen goed aan gedaan. Van die opera bestaan van Mark Ermler en het Bolshoi ensemble een mooie cd opname en een dvd opname: Chant du monde LDC 2781039/40 c.q. VAI 45254 uit 1979.
Het verhaal gaat dat hij zich voor deze opera, waaraan hij van 1848 tot          1855 werkte, liet inspireren door de beginregels van het gedicht ‘De zeemeermin; van Poesjkin: ‘Rusalka zit in de boomtakken’, maar verder liet hij de dichter links liggen en schreef hij zijn eigen libretto. De première in 1856 was geen succes ten gevolge van een inferieure productie, maar pas bij een nieuwe opvoering in het St. Petersburgse Mariinsky theater boekte het sprookjesachtige werk succes.
Het gaat om een prins die de ondergrondse wereld ingaat om samen te zijn met zijn beminde Natasha die de tsarina is van het Rusalki waterkoninkrijk, maar dat loopt in eerste instantie niet goed af omdat Rusalka zelfmoord pleegt door zich in de Dnepr te storten. Maar in sprookjes loopt dat meestal goed af want de sterflijke Natasha wordt daarna toch een Rusalka.
Cruciale elementen in het verdere verloop worden gevormd door door de grote kwelling van haar liefhebbende vader (de molenaar), de zielenpijn van de verworpen Natasha en het nogal late berouw van de prins. Evelina Dobraceva zingt teer en emotioneel totdat ze op een gegeven moment in de vierde akte op sirene-achtige wijze wraak zweert. Maar de rol van de prins is eigenlijk belangrijker en Vsevold Grivnov zingt heel lyrisch in deze rol, maar kan ook viriel zijn.
De Armeense bas Arutjun Kotchinian is een meer dan degelijke Molenaar, vooral wanneer hij zijn dochter in de eerste akte praktisch advies geeft hoe ze het beste met de prins kan omgaan, hoe hij reageert op het feit dat de prins Natasha opgeeft en de ‘waanzinscéne uit de derde akte.
Goed zijn ook de sopraan Elena Bryleva als Olga en de bas AndreyTelegin als jager en huwelijkskoppelaar.
Het komt de authenticiteit ten goede, dat een Russisch sprekende bezetting naar Keulen kwam voor deze opname. Het Keulse orkest voelt zich onder Michail Jurowski met vaart geleide uitvoering goed thuis in het wereldje van Slavische- en Zigeunerdansen en laat het water quasi golven, spatten en bruisen.
De enige andere opname is van het Ensemble van de Moskouse omroep o.l.v. Vladimir Fesoseyev uit 1983 die oorspronkelijk verscheen als Relief CR 991059, maar goedkoper werd heruitgegeven als Brilliant Classics 94718.