CD Recensies

DVORAK: PIANOWERKEN (COMPLEET)

Dvorak: Pianowerken (compleet). Variaties nr. 1-9 op. 36, B. 3; Polka in E B. 3; Silhouettes op. 8 nr. 1-12 B. 98; Menuetten op. 28 nr. 1 en 2 B. 58; Dumka’s op. 35, B. 64 en op. 12/1 B. 136; Furianten op. 42 nr. 1 en 2 B. 85; Walsen op. 54 nr. 1-8 B. 101; Eclogues op. 56 nr. 1-4 B. 103; Schotse dansen op. 41 B. 109; Albumbladen nr. 1-4 B. 109; Pianostukken op. 52 nr. 16 B. 110; Mazurka’s op. 56 nr. 1-6 B. 111; Moderato in A B. 116; Vraag B. 128bis; Impromptu in d B. 129; Poëtische toonbeelden op. 85 nr. 1-13 B. 161; Humoresques op. 101 nr. 1-8 B. 187; Furiant op. 12/2 B. 137; Kleine parels nr. 1 en 2 B. 156; Albumblad in Es B. 158; Pianosuite in A op.98, B. 184; Humoresque in Fis B. 138; Wiegelied B. 188/1; Capriccio B. 188/2. Inna Poroshina. Brilliant Classics 96193 (5 cd’s, 4u. 32’00”). 1998
 
Om Pianowerken van Dvorak te horen, kan men niet naar de concertzaal want daar zijn ze behalve mogelijk in Tsjechië niet te horen, maar gelukkig op cd wel. Ze behoren tot een segment van zijn oeuvre dat meestal over het hoofd wordt gezien. Verwonderlijk is dat niet want die pianowerken bestaan voor het grootste deel uit aardige miniaturen zonder dat er ook maar een substantiële sonate in voorkomt. 
Die Pianowerken omspannen zijn hele creatieve leven van de simpele kleine Polka uit 1860 tot Variaties, de Suite in A en de Humoresques uit 1894. Humoresque nr. 7 in G werd beroemd door een film van Joan Crawford en bewerkingen van Kreisler en Tatum.
Tot nu toe namen alleen Firkusny, Maxia, Herman en Kvapil daar gedeelten van op. Een volledige opname heet dus zeker zin, want die bevat best enige juweeltjes. Veel van deze composities werden in opdracht van verenigingen of voor dansgroepen geschreven, andere als geschenken voor vrienden en kennissen. Weer andere, zoals de vier Eclogues en de 6 Pianostukken werden pas na zijn dood gepubliceerd.
De muziek bezit een melodische aantrekkelijkheid en een ritmische vitaliteit die haar de moeite waard maken. Een hoogtepunt vormen de Variaties, maar probeer vooral ook de aardige Humoreques en de Dumka’s met hun nadenkelijke episodes.
Inna Poroshina maakt er een poëtische, heldere en excursie van die qua uitvoering groot gewicht heeft omdat ze zich gevoelig toot voor het idioom en de structuren verheldert (luister maar naar Wals nr. 4).
Deze opname van de Oekraïnse Inna Poroshina verscheen oorspronkelijk op Ess.A.Y. CD 1062, Een paar jaar daarvoor had ze al een opname gemaakt van de volledige Pianowerken van Liadov (Ess.A.Y CD 1045). Wat Dvorak betreft: De Tsjech Stefan Veselka nam ook verspreid over enige jaren de tot slot gebundelde volledige pianocomposities voor de Duitse omroep (Naxos 8.505275, 5 cd’s) op. Die uitgave is me niet bekend, dus is vergelijking niet meteen mogelijk maar ik verwacht niet dat die beter is.