DESSNER: EL CHAN

Dessner: El chan. Concert voor 2 piano’s en orkest; Haven; El chan. Katia en Marielle Labèque met het Orchestre de Paris o.l.v. Matthias Pintscher, MDH kwartet. DG 481.8074 (46’16”). 2019

De in Parijs gevestigde Amerikaanse gitarist/componist Bryce Dessner (1976) scheef met El chan, dat bestaat uit de delen ‘El charco del ingenio’, ‘Points of light’, ‘Four winds’, ‘Ballade d’Allende’, ‘Coyote’, ‘Pool of El Chan’ en ‘Mountain’ een behoorlijk ambitieus werk voor 2 piano’s. Het heeft dus nies te maken met de
Het werk is opgedragen aan zijn vriend en medewerker Alejandro Gonzalez Iñárritu en diens echtgenote Maria Eladia Hagerman en het werd geïnspireerd door door de mythische bewaker El Chan die waakt over een waterpoel in de canyons vlak bij de plaats waar Iñárritu woont in de buurt van San Miguel de Allende in een prachtig Mexicaans landschap dat de bron was van menige legende. Het heeft dus niets te maken met de Chileense dictator Salvador Allende.
Voor het Concert voor twee piano’s en orkest dat aan de Franse zusjes Labèque is opgedragen, volgde de componist de richting van minimalistische voorgangers als Philip Glass, John Adams en Steve Reich. Het concert schijnt ook op het programma van het Nederlands filharmonisch orkest te hebben gestaan. Hierin kan het tweetal naar hartelust hun virtuositeit laten blijken; arpeggio’s te over.  Het zorgt voor veel élan, kleurigheid en mooie overgangen.
In Haven voor twee piano’s worden nog 2 gitaren toegevoegd. Op zijn beurt zorgde Iñárritu voor het coverontwerp van deze cd.