Dvorak: Celloconcert in b op. 104, B. 191, Silent woods op. 68/5, B. 182, Rondo voor cello en orkest in g op. 94, B. 181, ‘Laßt mich allein’ op. 82/1 (bew). Adolfo Gutiérrez Arenas met het Maagdenburgs filharmonisch orkest o.l.v. Kimbo Ishii en Juan Carlos Garvayo (piano). IBS Classical IBS 32019 (63’53”). 2018
De uit Spaanse ouders geboren Duitse cellist Adolfo Gutiérrez Arenas begon met een pianostudie voordat hij reeds als veertienjarige op de cello overstapte, studeerde aan de Reina Sofia muziekschool en masterclasses volgde bij János Starker en Ralph Kirschbaum. Hij maakte reeds opnamen van de Cellosuites van Bach, de Cellosonates van Beethoven en Cellowerken van Barber, Piazzolla en Rachmaninov.
Nu wijdt hij zich geheel aan Dvorak en besteedt hij in het Celloconcert terecht veel aandacht aan de melancholieke en tragische kanten van het werk als gevolg van de ongelukkige, heimelijke liefde van de componist voor Josefina Kaunitzová. Maar hij betrekt ook andere cellocomposities in zijn programma, tot een liedbewerking toe.
‘Laßt mich allein in meinen Träumen geh'n,
Stört mir die Wollust nicht in meinem Herzen!’
past goed in dit kader.
Hoewel noch de solist, noch het orkest en de dirigent tot de internationale top behoren, zorgen ze voor goede begeleidingen, maar bereiken ze niet helemaal de kwaliteit, de intensiteit en de glans van andere recente opnamen van het Celloconcert met Kian Soltani en Daniel Barenboim (DG 483.6090) en Christian Poltéra met Thomas Dausgaard (BIS SACD 2157). ‘Silent woods’ had best wat mistroostiger, duisterder mogen klinken.
Dat neemt niet weg dat best veel te genieten valt van de nieuwe uitgave.