CD Recensies

DESPREZ: BAISIEZ MOY

Desprez: Baisiez moy. ‘Baises moy’, ‘Fama malum’, ‘Dulces exuviae’, ‘’Belle pour l’amour de vous’, ‘La Bernardina’(bew. Soiacino), ‘En l’ombre d’ung buissonet’, ‘Qui belles amours’, ‘Ri(verca)da’, ‘Ecce tu pulchra es’, ’Bergerette savoysienne’, ‘Guillaume se va chaufer’, ‘Unisono 2’, ‘Nymphes des bois’, ’Je ris et si ay larme’, ‘Ut phoebu radiis’, ‘Tant vous aimme’, ‘Mille regretz’, ‘Adieu mes amours’, ‘Plus nulz regretz grans, moyens ne menuz’, ‘La Bernardina a 3’. Ensemble Thélème o.l.v. Jean-Christophe Groffe. Aparté AP 259 (62’26”). 2021
 
Het ontbreekt de laatste tijd (vijfhonderd jaar na zijn dood) niet aan belangstelling voor de chansons van Josquin Desprez. In 20 chansons steekt Jean-Christophe Groffe hem op sommige momenten in een nieuwe jas door het Renaissance idioom te voorzien van ongewone begeleiding. Het Ensemble Thélème bestaat uit een wisselend aantal (meest vier en maximaal zeven in  Ockeghems ‘Nymphes des bois’) mannenstemmen en komt met belangrijke momenten. Zo laat hij ‘Plus nulz regretz grans, moyens ne menuz’ eindelijk in de enig juiste vorm zingen en zorgt hij in ‘Tant vous aimme’ voor een aanvullende baspartij.
Goed, dat het zelden gehoorde ‘Guillaume se va chaufer’ in het programma is opgenomen en datzelfde geldt voor het motet ‘Ecce tu pulchra es’. Groffe veroorlooft zich wel enige ‘dichterlijke vrijheden’ door o.a. aan de begeleiding van ‘La Berdina’ een ondes martenot toe te voegen en aan ‘Mille regretz’ een Fender Rhodes. In ‘Adieu mes amours’ en ’Bergerette savoysienne’ klinken een luit en de ondes  martenot mee.
Het langste fragment (Unisono 2) is een improvisatie op een Buchla synthesizer. Het is veelbetekenend en illustratief hoe Desprez vijfhonderd jaar na zijn dood via dit bijzondere eerbetoon van de Zwitser Groffe met zijn vernieuwingen nog steeds diepe indruk weet te maken.