CD Recensies

DVORAK: PIANOWERKEN (COMPLEET), KAHÁNEK

Dvorak: Pianowerken (compleet). ‘Silhouetten’ op. 8 nr. 1-12 B. 98, ‘Menuetten’ op. 28 nr. 1 en 2 B. 58, ‘Dumka’ op. 35, B. 64, ‘Polka pomnenka’ B. 1, ‘Polka per pedes’. ‘Polka in E, B. 3, ‘Variaties op. 36, B. 65, ‘Schotse dansen’ op. 41, B. 74, ‘Furianten’ op. 42 nr. 1 en 2 B. 85, ‘Walsen’ nr. 1-8 op. 54, B. 101, ‘Eclogues’ nr. 1-4 op. 56, B. 103, ‘Moderato’ in A B. 116, ‘Albumbladen’ nr. 1-4, B. 109, ‘Pianostukken’ op. 52 nr. 1-6, B. 110, ‘Mazurka’s’ op. 56 nr. 1-6, B. 111, ‘Impromptu’ in d, B. 129, ‘Dumka’ op. 12/1, B. 136, ‘Furiant’ op. 12/2, B. 137, ‘Humoresque’ in Fis B. 138, ‘Pianostukken’ nr. 1 en 2 B. 188, ‘Vraag’ B. 128bis, ‘Albumblad in Es B. 158, ‘Kleine parels’ nr. 1 en 2 B. 156, ‘Suite in A op. 98, B. 184, ‘Humoresques’ op. 101 nr. 1-8. B. 187, ‘Poëtische klankbeelden’ nr. 1-13 op. 85, B. 161. Ivo Kahánek. Supraphon SU 4299-2 (4 cd’s, 5u., 02’53”). 2021
 
Van de volledige Pianowerken bestonden al enige opnamen, bijvoorbeeld van de Oekraïnse Inna Poroshina (Brilliant Classics 96193, 5 cd’s) uit 1998. Maar het grote landschap van deze muziek verdient het nogmaals goed verkend te worden en wanneer dit door een Tsjech gebeurt kan dat van voordeel zijn. Mogelijk ontbreekt het in deze muziek wat aan de zwier en genuanceerde emotionaliteit van Chopin en aan de virtuoze kracht van Liszt, maar bezit ze wel aantrekkelijke nationalistische trekken. Maar er is hier gelukkig ook geen uiterlijk vertoon. Eerder gaat het om uitingen van intieme lyriek, waarin de specifieke Tsjechische vormen van ‘furiant’ en ’dumka’ een wezenlijke rol spelen.  
Ivo Kahánek maakte al een mooie opname van het Pianoconcert van Dvorak met het Bambergs Symfonie orkest o.l.v. Jakub Hrusa (Supraphon SU 4236-2).
De ‘Silhouetten’, de Suite in A en de ‘Poëtische klankbeelden’ ontstonden tijdens Dvoraks Amerikaanse jaren, de rest, meest gelegenheidsstukken, thuis in Bohemen. Eén van de leukste daaronder is de ‘Polka vergeet me niet’, Dvoraks vroegste pianostuk, geschreven toen hij veertien was.
Ivo Kahánek speelt dit alles of hij er heilig in gelooft en legt Dvoraks innerlijke leven mooi bloot. Hij is de eerste die de Pianowerken van Dvorak gelijkwaardig maakt aan die van Smetana. Slavische romantische muziek die nu ook door de luisteraar aan de hand van deze opname waard is om nader, met stukjes en beetjes tegelijk, te worden onderzocht.