CD Recensies

DIEUPART: KLAVECIMBELSUITES NR. 1-6, VAN RHIJN

Dieupart: Klavecimbelsuites nr. 1-6. Marie van Rhijn. Versailles CVS 060 (2 cd’s, 1u., 40’49“). 2021
 
Een van de tekenen van de muzikale activiteiten van Charles François Dieupart (ca. 1667 – ca. 1740) vormen zijn in 1701 in Amsterdam gepubliceerde twee versies van zijn Suites. De ene was voor klavecimbelsolo, de andere voor traverso, viool en b.c. Deze Dieupart was een intrigerende componist aan het begin van de achttiende eeuw en liep in zijn werken als voorloper van ‘Les goûts réunis’ stijl vooruit op Couperin en Rameau. Nadat hij uit Frankrijk was verbannen, leefde hij dertig jaar in Engeland en raakte verbonden aan het Engelse hof.
Teruggrijpen op zowel de Franse als de Italiaanse stijl ontwikkelde hij een heel eigen soort muziek, die heel fris en fijnzinnig van aard is. Hij behoorde tot de eersten die klavecimbelwerken onder de titel Suites publiceerde. Inn elk daarvan wordt de ouverture gevolgd door zes dansen (allemande, courante, sarabande, gavotte, menuet en gigue). Zijn nieuwe stijl werd heel populair in Europa en ook Bach nam er een voorbeeld aan. In Suite nr. 2 is het menuet vervangen door een passepied.
Ik prefereer deze nieuwe opname van de Franse Maria van Rhijn boven de opnamen van Huguette Grémy-Chauliac (Pierre Verany PV 799021) en Fernando Miguel Jalôto (Brilliant Classics 95026). 
Van de versie in grotere bezetting bestaat een fijne opname van Rachel Podger, Conrad Steinmann en Jordi Savall (Claves CD 50-8103) uit 1982.