Debussy: 12 Recueil Vasnier; 6 Ariettes oubliées; 5 Poèmes de Charles Baudelaire. Dawn Upshaw (sopraan) en James Levine (piano). Sony 67190 (73’56”). 1995
Debussy: 5 Mélodies de jeunesse; 6 Ariettes oubliées; 4 Proses lyriques; 3 Poèmes de Stéphane Mallarmé. Sandrine Piau (sopraan) en Jos van Immerseel (Erardvleugel). Naïve V 4932 (57’25”). 2002
Als 19-jarige componeerde Debussy twaalf liederen – waaronder ‘Pantomime’, Én sourdine’, ‘Mandoline’ en ‘Clair de lune’ voor de zangeres Marie-Blanche Vasnier die heel getalenteerd moet zijn geweest. Upshaw kwinkeleerde er met een prachtige coloratuur heel fraai doorheen in 1995. De Ariettes oubliées ontstonden een paar jaar later, hoewel ze pas in 1903 werden gepubliceerd en waren opgedragen aan Mary Garden, de eerste Mélisande en een heel ander type zangeres. De Baudelaireliederen dateren uit een veel latere periode en hebben een grotere lengte. Het ene na het andere lied wordt fraai recht gedaan door de Amerikaanse uitvoerenden en het Frans van Upshaw kan er heel goed mee door. Upshaw had op jongere leeftijd al een heerlijke stem en Levine was een voortreffelijk stijlvol begeleider. De zangeres is helaas nogal dicht op de microfoon geplaatst wat niet echt van voordeel is. De Vasnier liederen slaagden het mooist en het is goed ze alle bijeen te hebben. Voor de andere bijdragen komen minstens gelijkwaardige vertolkingen zoals van Piau ook in aanmerking. Zij beschikt over een heel heldere, lichte stem en zingt met onderhuidse passie en veel stijlgevoel in perfect Frans. Ze besteedt ook veel aandacht aan details. Een bijkomende attractie is dat Van Immerseel begeleidt op een Erard uit Debussy’s tijd.