CD Recensies

DEBUSSY: PELLÉAS ET MÉLISANDE, HAITINK

Debussy: Pelléas et Mélisande. Wolfgang Holzmair (Pelléas), Anne Sofie von Otter (Mélisande), Laurent Naouri (Golaud), Alain Vernhes (Arkel), Hanna Schaer (Geneviève), Florence Couderc (Yniold) e.a. met het Frans omroepkoor en het Frans nationaal orkest o.l.v. Bernard Haitink. Naïve V 4923 (3 cd’s, 160’). 2000

 

Dat Haitink haast onvermoed een voortreffelijk Debussydirigent is, wisten we eigenlijk al van zijn hoog aangeslagen orkestopnamen met het Concertgebouworkest op Philips. Met de nodige opera ervaring in Londen, waagt hij zich nu aan diens belangrijke opera en opnieuw is het succes groot. Niet alleen zijn de zo belangrijke melodielijnen welvend en mooi doorlopend getrokken, onderweg is ook veel ruimte voor details en kleurige nuancen.

Zo zorgt hij voor een mooie klankbodem waarop zijn heel goede solistenteam zijn interpretatie kan opbouwen. Met Holzmair stond hem een montere, vurige elegante Pelléas ter beschikking, Anne Sofie von Otter is een geslaagde femme fatale als Mélisande maar laat ook haar onaanraakbaarheid blijken. In Naouri herkennen we een heel intelligente, jaloerse Golaud en de Arkel van Vernhes is een en al goedheid. Waardig en sympathiek klinkt de Geneviève van Schaer en eigenlijk alleen de te weinig jongensachtige Yniold van Couderc stelt enigszins teleur.

Waar brengt ons dat wat dit werk betreft? Niet zozeer primair bij Karajan (EMI 567.057-2), Dutoit (Decca 430.502-2) en Abbado (DG 435.344-2) hoewel ze mooie resultaten bereiken, maar als uitgangspunt bij de historische opname van Desormière uit 1941 (EMI 761.038-2) en verder Boulez (Sony 47265) en deze Haitink.