CD Recensies

DUTILLEUX: SUR LE MÊME ACCORD

Dutilleux: Sur le même accord; Bartók: Vioolconcert no. 2; Stravinsky: Vioolconcert. Anne Sophie Mutter met resp. het Frans nationaal orkest o.l.v. Kurt Masur, het Boston symfonie orkest o.l.v. Seiji Ozawa en het Philharmonia orkest o.l.v. Paul Sacher. DG 477.537-6 (68’46”). 2003, 1991, 1988

 

Dilemma: nieuw op deze cd is alleen de tien minuten durende wereldpremière van het aan de soliste opgedragen en al op 16-jarige leeftijd door Paul Sacher voor bestelde eendelige Sur le même accord van Dutilleux, een aria, een nocturne waarin op afwisselend lyrische en virtuoze wijze omzettingen plaatsvinden van het patroon van zes noten aan het begin. Is dat de moeite waard, omdat de andere werken al eerder waren uitgebracht: Bartók op DG 431.626-2 en Stravinsky op DG 445.487-2. Heel mooi gedaan beide, maar niet echt beter dan door Mullova (Philips 456.542-2), Shaham (DG 459.639-2), Chung (Decca 425.015-2) en Tetzlaff (EMI 562.053-2) gedaan wat Bartók betreft en door Chung (Decca 425.003-2), Lin (Sony 53969) en Perlman (Teldec 4509-98255-2) wat Stravinsky aangaat. Bij Dutilleux gaat het wel om een ‘live’ opname tijdens welke het publiek niet bepaald steeds muisstil is.

Voor wie van Mutter de Bartók en Stravinsky reeds bezit is de nieuwe uitgave onaantrekkelijk, bewonderaars van (nieuw) werk van Dutilleux zullen deze première niet willen missen en wie de combinatie van dit drietal werken aanstaat, kan rustig toehappen, want alle uitvoeringen zijn op het hoogste artistiek en technisch niveau. Dilemma opgelost, hopelijk.