Dufay: Missa Ecce ancilla Domini; Anoniem: Proprium De angelis Dei officium Introitus; Collecta; Epistola; Proprium De angelis Dei officium Granduale; Proprium De angelis Deo officium Alleluia; Evangelium; Proprium Ecce ancilla Domini Credo; Proprium De angelis Dei Offertorium; Proprium De angelis De officium Communio. Ensemble Gilles Binchois o.l.v. Dominique Vellard. Virgin 545.050-2 (64’03”). 1992
De polyfone muziek – die in Dufay’s tijd was gereserveerd voor gebeurtenissen van grote betekenis – werd door hem omgezet in een helderder, rijker en sonoorder muziektaal met harmonieën en zorgvuldig geplaatste dissonanten die de muziek een gevoel van voorwaartse ontwikkeling gaven.
In zijn latere missen, tevens zijn beste werken, gebruikt hij de cantus firmus methode waarin het muzikale materiaal is opgebouwd rond een reeds bestaande melodie, meestal iets uit het Gregoriaans. Een van de mooiste missen uit deze late periode is de Missa Ecce ancilla Domini (Aanschouw de dienares van de Heer). Afgeleid van het identieke Gregoriaanse gezang dat de cantus firmus vormt.
Het werk is geschreven voor vier stemmen, maar ten minste de helft is bij wijze van contrast voor twee stemmen in verschillende combinaties. Het gaat om een opmerkelijk kernachtig en aantrekkelijk werk waarin langzame, eerbiedige passages worden afgewisseld door vooral in ritmisch opzicht levendiger gedeelten.
Het Ensemble Binchois, een van de beste vroege muziek ensembles, plaatst de mis in de context van een hele misviering zoals die in de R.K. kerkpraktijk plaatsvindt. Dat betekent dat de mis is omgeven door de bijpassende hymnen voor het feest van Maria Boodschap. Het geheel klinkt plechtig, maar ook feestelijk.