Dusapin: Roméo et Juliette. Françoise Kubler, Nicholas Isherwood, Cyrille Gerstenhaber, Julien Combey met de Groupe vocal de France en het Symfonie orkest van Rhin-Mulhouse o.l.v. Luca Pfaff. Accord 20116-2 (2 cd’s, 1u. 18’17”). 1990
Bij het noemen van het paar Romeo en Julia, denkt men behalve aan Shakespeare in muziektermen onmiddellijk aan de opera’s van Bellini en Gounod en Zandonai, aan Berlioz’ ‘dramatische symfonie’, eventueel aan Blacher’s kameropera, Tchaikovsky’s fantasie ouverture, Prokofievs balletmuziek. Daarin is het drama steeds vrij duidelijk muzikaal vormgegeven.
Wat dat betreft biedt Pascal Dusapins tussen 1984/8 ontstane opera ‘in negen over twee delen verdeelde nummers’ op tekst van Olivier Cadiot een vervreemdende ervaring waarin Shakespeare’s origineel vrij ver te zoeken is.
Dat ‘libretto’ is nogal verwarrend, want tamelijk vrij van logische samenhang en ontwikkeling maar met veel gepraat (soms in het Engels omdat ook hun mentor Bill in het geding is, meestal in het Frans) en gezang van de gelieven. Bovendien krijgen we in het bijna anderhalf uur durende werk twee Romeo’s en Julia’s te horen – vòòr en na de revolutie - op een manier die aan Ionesco en Beckett herinnert. Eerst krijgen we in blik in de toekomst. Dan volgt een kort orkestraal intermezzo onder de titel ‘De revolutie’ (in 1989 werd herdacht dat tweehonderd jaar geleden de Franse revolutie plaatsvond) en vervolgens zijn we in het heden waarin niets wezenlijks gebeurt. Erg logisch en begrijpelijk is het niet, gedebiteerde platitudes maken het er niet beter op. Voeg daarbij dat de tekst in de snelle recitatieven moeilijk te volgen is.
Wat het werk redt, is de muziek van Dusapin die boeiend en met een uitstapje richting jazz met schaduwen van Debussy tot Schnittke. Maar met zinvol effect en steeds mooi geïnstrumenteerd met o.a. belangrijke rollen voor klarinet en contrabas.
Een vergelijking met Saariaho’s wat saaie L’amour de loin valt daarom ten gunste van Dusapin uit.
De uitvoering getuigt van groot enthousiasme bij alle betrokkenen en de meest jonge zangers zodat mag worden aangenomen dat de opname optimaal is geslaagd.