Dobrzynski: Ouverture Mombar, of de vrijbuiters op. 30; Pianoconcert op. 2 in As; Symfonie nr.2 in c op.15 Karakteristiek; Andante grazioso, voorstudie voor Symfonie nr. 2. Emilian Madey met het Pools omroeporkest o.l.v. Lukasz Borowicz. Chandos CHAN 10778 (2 cd’s, 1u. 36’40”). 2009/10
Buiten Polen heeft waarschijnlijk nauwelijks iemand ooit de naam van Ignacy Feliks Dobrzynski (1807-1867) gehoord, maar er was een tijd dat hij in Warschau met Chopin de nodige eer deelde. Het is goed eindelijk eens nader van hem te horen. Net als Chopin studeerde Dobrzynski piano bij Józef Elsner, maar waar Chopin na de opstand van 1830 verkoos om westwaarts te gaan, bleef Dobrzynski thuis waar hij het uiteraard niet makkelijk had, al won hij in 1834 in Wenen een prestigieuze compositieprijs met zin Symfonie nr. 2 die een extra sterk Pools accent heeft omdat de vier delen op nationale dansen zijn gebaseerd: respectievelijk de polonaise de kujawiak, de mazurka en de krakowiak.
Zelf was de componist echter trotser op de opera Mombar waaraan hij van 1836 tot 1838 werkte maar tot 1863 moest wachten op een eerste opvoering. Ook toen had hij de pech had dat het ten gevolge van de januari opstand slechts tot drie opvoeringen kwam. Hier horen we alleen de ouverture, een leuke cocktail van Rossini en Weber met fraaie inbreng van de basklarinet.
Iets minder eigen karakter blijkt uit het vroegste werk, het Pianoconcert uit 1824, maar wat wil je als het om de compositie van een tiener gaat. Boeiend is wel hoezeer het middendeel een verwante voorbode lijkt van dat uit Chopins concert in f.
Over de vertolkingen van dit dubbelalbum louter goeds. Emilian Madey zorgt voor een sfeervolle, vaardige invulling van zijn aandeel in het pianoconcert en het Poolse omroeporkest onder aanvoering van Lukasz Borowicz zet zich geëngageerd in voor deze muziek.