Debussy: Estampes; Études nr. 1-12. Nelson Goerner. Zig Zag territoires ZZT 326 (74’38”). 2013
Weer zo’n niet meer piepjonge hoogbegaafde Argentijnse pianist in de voetsporen van Barenboim en Argerich die met de ene na de andere cd verrast. Een vast contract met een der giganten uit de muzikindustrie heeft hij (nog) niet, vandaar dat hij een wat zwervend bestaan leidt van EMI via het Pools Chopin instituut (met Brüggen) nu naar Zig Zag territoires. Hoofdzaak voor de pianoliefhebber is, dat materiaal van hem blijft verschijnen want zijn pianistiek is te goed om ongehoord te blijven.
Hier horen we hem voor het eerst met Debussy en hij verrast meteen met de royale nuancering en dynamiek van zijn voordracht. Hij heeft de voor dit solowerk ideale akoestiek van de Berlijnse Teldex studio mee. De drie deeltjes uit Estampes komen heel beeldend tot leven: er schuilt enige geheimzinnigheid in ‘Pagodes’, ‘La soirée dans Grenade’ tintelt van verwachting en ‘Jardins sous la pluie’ is vervuld van levendigheid.
Ook in de twaalf deeltjes die samen de beide banden van de Études uitmaken laat hij dezelfde eigenschappen horen, maar hier had hij soms best wat assertiever, demonstratiever mogen zijn. Niettemin een opname om gelukkig mee te zijn.