Dutilleux: Métaboles; Sur le même accord; Symfonie nr. 1. Christian Tetlaff (v) met het Orchestre de Paris o.l.v. Paavo Järvi. Erato 8264-6242-4 (56’55”). 2013
De populariteit van Dutilleux moet welhaast stijgende zijn wanneer we bedenken dat dit tenminste de vijftiende opname van Métaboles moet zijn, de vierde van Sur le même accord en de negende van Symfonie nr. 1.
Maar hier is hat drietal vermoedelijk voor het eerst samengevoegd in zeer hoogwaardige interpretaties die wat Métaboles betreft Munch (Warner 0926-48686-2) en Rostropovitch (Warner 0927-49830-2) naar de kroon steekt en Mutter (DG 477.5376) wat Sur le même accord aangaat. Wel blijft Tortelier (Chandos CHAN 9194) een geduchte rivaal met een nog meer gedetailleerde en verfijnde uitvoering door het BBC filharmonisch orkest.
Die populariteit van Métaboles – de titel lijkt op metamorfose - is wel verklaarbaar. Het werk ontstond ter gelegenheid van het veertigjarig bestaan van het Cleveland orkest en George Szell maakte er een opname van. Niet met zijn Amerikaanse orkest, maar met het Concertgebouworkest (RCO Live RCO 05001).
Het werk is een goede eerste stap voor wie het oeuvre van Dutilleux wil ontdekken. De componist is feitelijk altijd fascinerend, maar hier extra boeiend het een door blazers gedomineerd begin vol opwinding, dan met gesluierde weelderigheid spelende strijkers en tenslotte met energiek koper en ritmisch slagwerk in een fraai gesloten geheel.
Overigens: Tetzlaff is een graadje subtieler dan Mutter en treft het nocturale karakter van dit miniatuur muziekdrama ook heel goed. Alle waardering ook voor de klank van deze opname en dat bij Erato van een welkome wederopstanding sprake is.