CD Recensies

EÖTVÖS: DoReMi; SPEAKING DRUMS; CELLO CONCERTO GROSSO

Eötvös: DoReMi (Vioolconcert nr. 2); Speaking drums; Cello concerto grosso. Midori Goto (v), Martin Grubinger (spreker en drums) en Jean-Guihen Queyras (vc) met het Filharmonisch orkest van de Franse omroep o.l.v. Péter Eötvös. Alpha 208 ( 71’02”). 2014

 

In november 2014 werd de nieuwe concertzaal van Radio France in Parijs ingewijd met een carte blanche programma van de ook in Nederland bekende Hongaarse componist en dirigent Peter Eötvös (1944), die toen net zeventig werd.

Het was een goede aanleiding voor de wereldpremière van drie van zijn recente, tussen 2011 en 2013 geschreven concertante werken. Het tweede vioolconcert met de titel DoReMi is opgedragen aan de eminente Midori Goto.

Echt spectaculair gaat het toe in Speaking drums, een werkvoor een ongeveer veertigkoppige orkestbezetting waarin de solist zich theatraal over het podium beweegt en behalve trommels bespeelt ook gedichten van de Hongaar Sándor Weöres (in het Hongaars) en de Indiër Jayadeva (in het Sanskiet) zegt.

Het feitelijk voor Miklós Perényi bestemde cello concerto grosso heeft met die oude muziekvorm gemeen dat het om een driehoeksverhouding tussen solist, cellogroep uit he het orkest en de rest van dat orkest gaat.

In al deze drie composities speelt de solist nog een zeer prominente rol als dramatische protagonist die steeds nieuwe ideeën oppert aan de begeleiding waarop het orkest met eigen, meest extroverte antwoorden reageert.

Het mooist geslaagd is het vioolconcert, dat de briljante Midori op het lijf geschreven lijkt. Maar ook het theatrale, half improvisatorische Speaking drums waaraan heel wat slagwerk te pas komt, is erg origineel. Het cello concerto grosso klinkt naar verhouding wat conventioneler, maar kent vele finesses.

Solisten zowel als orkest verdienen veel lof voor hun toegewijde inbreng onder leiding van de inventieve, bezielde componist/dirigent.