Einaudi: Portret. Life (bew), Experience (bew), I giorini (bew), Giorni disparu (bew), Run (bew), Time Lapse (bew), Fuori dalla notte (bew), Fuori dal mondo (bew), ‘Indaco’ uit Nightbook (bew), Passagio (bew), Sarabande (bew), Svanire (bew), Divenire (bew). Angèle Dubeau (v) met ensemble Pietà. Analekta AN 28738 (68’09”). 2014
Het is een specialisme geworden van de Canadese violiste Angèle Dubeau om op cd boeiende componistenportretten samen te stellen. Na Philip Glass (Analekta AN 28727), Arvo Pärt (Analekta 28731) en John Adams (Analekta AN 28732) kwam nu ook de populaire veelschrijver Ludovico Einaudi aan de beurt met bewerkingen door François Vallières van dertien, deels aan filmmuziek bij Mommy, The untouchables en This is England ontleende muziekjes.
Zelf ben ik geen bewonderaar van een componist die meer zijn commerciële dan zijn muzikale instincten volgt, van iemand die steeds meer van hetzelfde schrijft en die kennelijk weinig stilistische ambities heeft; veel daarvan komt gladjes en zoetelijk over. Bij het appreciëren van deze muziek moet de luisteraar kiezen of de intrinsieke waarde in de noten besloten ligt, of in het resultaat dat die essentie in de persoonlijke emotionele gevoeligheid wordt gewekt.
Maar gezegd dient te worden dat Angèle Dubeau en haar pittige volgelingen hier wel enig vitaal, levenskrachtig merg in de muzikale botten van deze componist aanbrengen.
In de eigen toelichting van Dubeau ‘verandert ze de textuur, overdenkt ze het karakter opnieuw en zorgt ze voor een nieuwe klankdimensie’. Daar valt goed mee te leven.