Ešenvalds: Passion and resurrection; Evening; Night prayer; A drop in the ocean; Legend of the walled-in woman; Long road. Carolyn Sampson (s) met Polyphony en Britten Sinfonia o.l.v. Stephen Layton. Hyperion CDA 67796 (64’09”). 2010
De Letse componist Eriks Ešenvalds (1977) onderging het begin van zijn muzikale opleiding in Riga, maar wendde zich voor het vervolg daarvan tot o.a. Richard Danielpour, Michael Finnissy en Jonathan Harvey.
Al zijn muziek wordt hier in het Engels gezongen, is op het Leste Long road na ook gebaseerd op Engelse teksten. Net als Moody’s Passion and resurrection is ook Ešenvalds’s werk met dezelfde titel gebaseerd op de gebeurtenissen, met name de kruisiging ebn de wederopstanding, in de lijdensweek, maar dan veel bondiger, totaal anders en in vier onderling verbonden delen.
Het gaat om kernachtige, indrukwekkende en meteen goed acceptabele muziek die naar goede gewoonte prachtig in Baltische traditie voor het koor is geschreven. Een mooie sopraanpartij wordt gezongen door de vooral in barokrepertoire gespecialiseerde Carolyn Sampson als verpersoonlijking van Maria.
Een verbindende factor vormen citaten uit Parce mihi van de zestiende eeuwse Spaanse componist Cristóbal Morales die door een solistenkwartet uit het koor wordt gezongen. Verder is de muziek uitgesproken beschouwelijk van aard. Soms citeert het koor tekst van Christus, overigens bestaat de bijdrage uit commentaren daarop. Een compact strijkorkest zorgt voor passende begeleiding.
De overige werken op deze cd zijn voor koor a cappella. A drop in the ocean becommentarieert het leven van moeder Theresia in Calcutta, maar Long road is duidelijk mooier.
De kennismaking met deze Letse componist wordt hier heel aangenaam gemaakt; hij is de moeite van een nadere confrontatie zeker waard, zeker als dat kan via zulke geweldige verklankingen.