CD Recensies

EL-KHOURY: ORKESTWERKEN

El-Khoury: Ouverture Orages op. 93; Symfonisch gedicht nr. 6 Espaces fragmentations op. 87; Poème nocturne op. 80; Poème lyrique ‘Le chant d’amour’ op. 44. Vicens Prats (fl) met het Orchestre de Paris o.l.v. Paavo Järvi. Daniele Gatti en Eivind Gullberg Jensen, cq. Arianne Douguet (s) met het Colonne orkest o.l.v. David Coleman. Naxos 8.573617 (52’06”). 2000/13

 

Bechara El-Khoury (1959) is behalve dichter een heel productieve componist van tamelijk neoromantische muziek op zijn naam. Op achttienjarige leeftijd vestigde hij zich in Parijs.  Alleen al tussen 1969 en 1978 schreef hij ongeveer honderd werken.

Aan zijn competentie hoeft niet te worden getwijfeld. Aan grote experimenten waagt hij zich niet in zijn vrij traditionele idiiom. Veel van zijn muziek kan worden opgevat als een uitdrukking van zijn geloof in humanisme en spiritualiteit. Graag grijpt hij ook terug op beelden en herinneringen aan zijn vroegere, later door twisten geteisterde vaderland. Dat komt tot uiting in werken als het Requiem en het symfonisch gedicht Le Liban en flammes die samen met de Danse des aigles op. 9, Les deux de la terre op. 26, La nuit et le fou op. 29 en Le regard du Christ op. 2 (Naxos 8.557691).

Naxos dient als een soort vergaarbak van oudere onder meer bij Forlane verschenen materiaal en nieuwer geregistreerd moois. Het gaat om muziek die dan misschien niet steeds van grote oorspronkelijkheid getuigt, maar die wel voor stemming zorgt. Daarvoor tekenen de diverse musici die bij het onderhavige programma betrokken zijn met volle overtuiging.

Wie wat meer van deze componist wil horen, zou dat bijvoorbeeld met concertante werken kunnen doen. Daarvoor biedt zich een opname met het Vioolconcert, hoornconcert en klarinetconcert (Naxos 8.572773) aan.