ESCHER: HYMNE DU GRAND MEAULNES; LE TOMBEAU DE RAVEL E.A.

Escher: Le tombeau de Ravel; Épigraphes antiques nr. 1-6; ‘Largo’ uit Sinfonia i.m. Maurice Ravel; Hymne du Grand Meaulnes. Resp. Ensemble Alma musica. Rotterdams filharmonisch orkest o.l.v. Paul Daniel en Jeffrey Tate, Concertgebouworkest o.l.v. Lucas Vis. Donemus Composer’s Voice CD 022 (65’36”).

Als middelbare scholier behoorde de avonturenroman Le grand Meaulnes van Alain Fournier uit 1913 tot mijn lievelingsliteratuur. Eerst werd het in vertaling gelezen, daarna stond het op de eindexamen literatuurlijst voor Frans. Geen wonder, wat de belevenissen van Augustin Meaulnes, François Seurel en Yvonne de Galais raakten gevoelige snaren van de puberziel.

Geen wonder dan ook dat een jaar of vijf later ook de ruim een kwartier durende Hymne du Grand Meaulnes van Rudolf Escher uit 1951 meteen die ziel trof. Maar éénmaal heb ik het werk in natura gehoord. Met de Rotterdammers maakte de Engelse dirigent Jeffrey Tate er een mooie opname van. Behalve Tate maakten ook Edo de Waard en het Rotterdams filharmonisch (Teleac TEL 8905) en Hans Vonk met het Radio filharmonisch orkest (Composer’s Voice CV 8202) een opname van de Hymne

Le tombeau de Ravel is als kamermuziekwerk uit 1952 natuurlijk een eerbetoon aan zijn grote Franse voorganger waarin Alma musica rond Han de Vries geheel meegaat. Ook het ‘largo’ uit de onbekende en nooit volledig opgenomen Sinfonia in memoriam Maurice Ravel sluit hierop in dezelfde melancholieke sfeer aan. Meer van de Frans gerichte feest van Escher blijkt uit fijnzinnige orkestratie van  de zes Épigraphes antiques van Debussy (1977).

Goed dat dit materiaal van een componist die het verdient meer bekendheid te krijgen toegankelijk is.