CD Recensies

ERLEBACH: SONATES VOOR VIOOL, VIOLA DA GAMBA EN B.C.

Erlebach: Sonate à violino e viola da gambe col suo basso continuo nr. 1-6. Rodolfo Richter (v), Alison McGillivray (vdg), Peter McCarthy (violone), Eligio Quinteiro (theorbe) en Silas Standage (kl). Linn CKD 270 (70’59”). 2001
 
Op ongeveer zeventig na werden alle composities van Philipp Heinrich Erlebach (1657 - 1714) tijdens een brand op het slot Schwarzburg in Rudolstadt in 1735 vernietigd. Van zijn honderdtwintig instrumentale werken resten ons slechts zes Suites, een Mars en deze zes Sonates. Zij leggen er getuigenis van af wat we moeten missen.
Erlebach wordt beschouwd als een der beste Duitse componisten uit de periode voór Bach en dat is te horen in deze opname. De componist werd in Oost Friesland geboren en genoot zijn opleiding aan het hof aldaar. Op aanbeveling van dat hof ging hij in 1681 waar hij 33 jaar tot zijn dood werkte als kapelmeester van hertog Albert Anton von Schwarzburg-Rudolstadt en daar een muziekcentrum van maakte.
De Sonates van het sonata da camera’ type voor een toen heel gangbare bezetting (viool en gamba waren destijds heel geliefd) worden zorgvuldig uitgevoerd door Rodolfo Richter en zijn partners en ze zijn interessant door het gebruik van scordatura (de bewust verkeerde stemming van een instrument), wat voor wat bijzondere effecten zorgt. Opvallend is verder dat de gamba zo zelfstandig wordt gebruikt en nu eens solo speelt, dan weer samen met de basso continuo.