Espona: Pianosonates nr. 1 in d, 2 in d, 3 in Bes, 4 in Bes, 5 in g, 6 in g. 7 in c, 9 in E, 11 in E, 12 in Es, 13 in G, 16 in g, 17 in a, en 24 in G. Melani Mestre. Brilliant Classics 96090 (68’42”). 2013
Naar de naam van de in Catalonië geboren Manuel Espona (1714 - 1779) is het op internet en de meeste muziekencyclopedieën vergeefs zoeken. Hij blijkt te zijn geboren in Sant Feliu de Torelló en trad als leerling toe in het klooster van Montserrat waar hij van 1724 tot 1733 in muziek werd onderwezen door vader Vincenc Pressiach. In 1733 werd hij volwaardig in de kloosterorde opgenomen en ontpopte hij zich als componist van o.m. een grote reeks ‘Sonatas para Tecla’, ééndelige composities in de typische door de Italiaanse beïnvloede begin achttiende eeuwse stijl.
Door hun oorspronkelijke karakter zijn dit bijzondere werken omdat de componist zijn ideeën zo apart ontwikkelt, de sonates zorgvuldig voorziet van versieringen, zorgzaam de toonaard van iedere sonate koos en zorgt voor een innovatieve ritmiek. Deze Espona was overigens ook een van de leraren van Soler.
Met een fijne neus voor onbekende componisten die het waard zijn nader gehoord te worden, liet Brilliant Classics Melani Mestre een selectie uit deze sonates opnemen. Daarvoor gaat hij gedegen en muzikantesk te werk en verleent hij de Sonates glans en bekoorlijkheid. Dit is het begin van een volledige opname van Espona’s Pianowerken.
Voor Hyperion nam Mestre de Pianoconcerten van Albéniz en Granados op (Hyperion CDA 67918).