Eberwein: Proserpina; Benda: Ariadne auf Naxos. Salome Kammer (spr), Friederike Tiefenbacher (spr) en Dirk Schortemeier (b) met het Kamerkoor Wupperfeld en het Wuppertal symfonie orkest o.l.v. Peter Gülke. MDG MDG 335.0740-2 (63’50”). 1996
De naam van de Duitse violist en componist Franz Carl Adalbert Eberwein (1786 - 1868) leefde lang voort omdat hij een goede vriend van Goethe was en omdat hij onder diens toezicht heel wat van Goethes teksten op muziek zette. Tot de belangrijkste behoren Faust en Proserpina.
Op deze cd, die wordt gepresenteerd onder de titel ‘Melodrama’ staan inderdaad twee melodrama’s in de letterlijke betekenis van het begrip: werken voor acteurs en orkest. waarin de muziek wordt gebruikt om de handeling kracht bij te zetten. In de late achttiende- en aan het begin van de negentiende eeuw stond het genre in hoog aanzien.
Als eerste krijgen we het melodrama Proserpina van Goethe uit 1815 dat van een orkestpartij werd voorzien door Eberwein te horen. In dit werk wordt de titelheldin, de Romeinse godin van de oogst Proserpina als de onwilliger bruid van de god Pluto meegesleurd naar de onderwereld om daar ook natuurproducten te telen. Daaruit ontstond een dramatisch werk dat erg mooi is georkestreerd.
Georg Antonin Benda (1722 - 1795) zette zijn versie van het bekende verhaal van Ariadne auf Naxos op een tekst van Johann Christian Brandes. Die handelt over de bekende mythe over de op het eiland Naxos door Theseus achtergelaten Ariadne uit het verhaal van Virgilius. Ariadne heeft geen Bacchus om haar te redden en pleegt daarom zelfmoord wanneer ze Theseus weg ziet zeilen. De muziek daarbij is heel beeldend, lijkt wat beïnvloed door Mozart en heeft iets van Haydns late oratoria.
Peter Gülke zorgt voor intense uitvoeringen van beide composities, maar vooral Proserpina staat of valt met de manier waarop de vrouwenrol is ingevuld en de actrice Salome Kammer doet dat heel goed door met haar stem een breed spectrum aan emotionele pijn te tonen. Haar Theseus, Dirk Schortemeier is even overtuigend.