ECCLES: SEMELE

Eccles: Semele. Anna Dennis (s., Semele), Helen Charlston (ms., Juno), Aoife Miskelly (s., Ino), Rory Carver (t., Priester 2), Bethany Horak-Hallett (ms., Cupido), William Wallace (t., Athamsas), Jonathan Brown (b., Cadmus), Jolyon Loy (b., Apollo), Graeme Broadbent (bs, Priester 1) e.a. met de Cambridge Händel Opera Company en de Academy of ancient music o.l.v. Julian Perkins. Academy of ancient music AAM 012 (2 cd’s, 2u., 01’24”). 2019

Semele is in de Griekse mythologie de dochter van de Thebaanse koning Kadmos en Harmonia. Zeus werd verliefd of haar en ze werd zwanger van hem. De jaloerse Hera verleidde Semele ertoe om aan Zeus te vragen of deze zich in zijn goddelijke gedaante wilde vertonen en of ze een wens mocht doen. Zeus stemde toe en zijn bliksem doodde haar, Hij kon nog wel hun ongeboren zoon Dionysos redden door hem in zijn eigen lichaam over te planten. Semele werd toen Dionysos volwassen was door hem uit de Hades gehaald en onsterfelijk gemaakt.
In 1706 verwerkte de Engelse componist John Eccles (1668 - 1735) dit gegeven tot een opera op een libretto van William Congreve. Händel volgde met zijn Semele in 1744.
Waar Händel het verhaal van Semele op vrij luchtige toon vertelt, is de opera van Eccles veel serieuzer meer in de stijl van Purcell met korte aria’s en tempo in de verhaallijn. Veel van de mooiste momenten vallen aan de jaloerse, intrigerende Juno toe en Helen Charlston geeft daar heel goed uiting aan, zoals in het dramatische recitatief ’No more, I’ll hear no more’ en het felle ’Somnus arise’. Semele wordt prachtig gezongen door Anna Dennis met haar heldere dictie. Luister maar naar haar frivole ‘I’ll be pleas’d with no less’
Gelukkig levert ook de rest van de omvangrijke bezetting heel goede prestaties, zoals Jupiter Richard Burkhard in ‘Come to my arms’ en ‘Ah! Take heed what you press’; William Wallace maakt een gretige, jonge indruk als Athamas en de Somnus van Christopher Foster is al even voortreffelijk (‘Leave me, loathsome light). Zoals door Congreve bedoeld, zingt Priester 1 en niet Semele ‘Endless pleasure’.
Julian Perkins tekent voor een begeleiding die elke zwaarwichtigheid vermijdt.
Het klinkend resultaat staat me nog wat beter aan dan dat van de Florida State University Opera onder Anthony Rooley (Forum FRC 9203).