ENESCU: VIOOLCONCERT; FANTASIE VOOR PIANO EN ORKEST

Enescu: Vioolconcert; Fantasie voor piano en orkest. Carolin Widmann (v) en Luiza Borac (piano) met het NDR Omroeporkest Hannover o.l.v. Peter Ruzicka. CPO CPO 555.487-2 (53’33”). 2021

De in 1881 in Roemenië geboren, maar een belangrijk deel van zijn scheppend  en solistisch leven als componist, violist, pianist, dirigent en docent in Parijs verblijvende George Enescu waar hij in 1955 overleed was een de meest markante figuren uit het twintigste eeuwse Europese muziekleven. In die zin was hij met zijn vele talenten nog een ware Renaissancemens.
Zijn roem bleek vergankelijk, behalve in zijn Oost-Europese vaderland. Zijn belang is er in de westerse wereld na zijn dood niet groter van geworden. De meeste herinneringen aan hem zijn de opnamen die hij zelf van eigen werken maakte en die anderen - als Yehudi Menuhin, Eleonora Pameijer, Vilde Frang, Patricia Kopatchinskaya, Janine Jansen, Chloé Hanslip, Karim Said en Sherban Lupu - bijdroegen.
Dat neemt niet weg dat er altijd nog nieuwe ontdekkingen mogelijk zijn. Zoals hier met de Fantasie voor piano en orkest uit 1898 en het Vioolconcert waarover op internet nauwelijks iets is te vinden. Maar dat is niet alleen een reden om blij te zijn met deze opname van dat concert. Het tweedelige werk getuigt uiteraard van groot vakmanschap maar biedt ook 33 minuten lang veel luistergenot. De ‘Roemeense rapsodieën’ zijn nooit ver uit de buurt en Carolin Widmann heeft zich goed in het werk ingeleefd.
Luiza Borac, bij Lipattibewonderaars bekend om de opname van diens Pianowerken (Avie AV 2271, 2 cd’s), houdt nu een al even mooi pleidooi voor de
Fantasie voor piano en orkest, een tot op heden onbekend jeugdwerk. Zo is opnieuw een waardevolle bijdrage aan de Enescudiscografie geleverd.