Einaudi: Yerevan; Eden roc; Fouri dalla notte; Due tramonti; Nefeleli; Odessa; Ultime fuochi; Giorni dispari; Julia; Fuori dal mano; Ultimi fuochi II; Un mondo a parte; Password; Yerevan II; Exit. Ludovivo Einaudi (p), Djivan Gasparin (duduk), Antonella Leofreddi (va), Marco Decimo (vc), Franco Feruglio, Stefabo Dall'ora (cb), Ricky Mahja (git) en het David kwartet. BMG 74321-70717-2 (65’). 2001
Een opname als deze herhaalt als het ware de vraag of de vroegere leerling van Berio diens pas heeft vervolgd of niet. Een eenduidig antwoord is niet te geven op die vraag, daarvoor is het materiaal te wisselend van aard en kwaliteit.
Men kan Einaudi’s muziek het beste benaderen als een mooie reeks muzikale stemmingsbeelden. Die reiken van de klaaglijke Für Elise-ismen uit Nefeli voor pianosolo tot het Beatle-achtige Julia en de best mooie ensemblestukken zoals Odessa, waarin de duidelijk rokerige toon van de duduk 9een soort herdersfluit) zijn opwachting maakt. De pogingen van Einaudi om een zekere mate van ritmische stuwkracht in zijn muziek te brengen, zoals in het post-minimalistische Ultimi fuochi klinken zacht gezegd nogal gewild en geforceerd.
Veel beter is dan weer het van een echte ziel voorziene Un mondo a parte of het licht melancholische Exit waarin de miniaturistische kwaliteiten van de componist het beste tot gelding komen.
De vertolkingen laten heel goed horen dat hier musici vol begrip voor deze materie als vrienden samenwerken. Onbekend blijft intussen in welke mate er werd geïmproviseerd. De opname klinkt intiem en wekt haast de indruk bedoeld te zijn als soundtrack voor een film waarin de luisteraar met de nodige fantasie zijn eigen beelden mag toevoegen.
Her en der verspreid bestaan heel wat meer opnamen met werk van Einaudi. Nogal fragmentarisch is dat bijvoorbeeld te vinden, bijvoorbeeld Ai margini dell’aria van het Arnold kwartet (Agora CRMCD 1010), Berlin Song met Hanna Devich (Challenge CC 72591) Nightbook en Tu sei ook met Hanna Devich (Challenge CC 72581), I giorni en Passagio met Daniel Hope, Jacques Ammon en het Berlijns kamerorkest onder Simon Halsey (DG 479.0571), Le onde (Step 2010-012), Quattro passi met Andrea Ceccomori en Cecilia Chailly (Amiata ARNR 0496).