CD Recensies

FRANÇAIX: OCTET, DIVERTISSEMENT, KLARINETKWINTET, L'HEURE DU BERGER

Françaix: Octet voor klarinet, fagot, hoorn en strijkers ‘A huit’; Divertissement voor fagot en strijkers; Klarinetkwintet. Charis ensemble. MDG MDG MDG 3300 (55’55”). 1988

 

Françaix: Octet voor klarinet, fagot, hoorn en strijkers ‘A huit’; Divertissement voor fagot en strijkers; L’heure du berger; Klarinetkwintet. Susan Thomes (p) meet het Gaudier ensemble. Hyperion CDA 67036 (62’36”). 1997

 

Door het hele, uitgebreide oeuvre van Jean Françaix heen – dat behalve uit een groot aantal kamermuziekwerken bestaat uit drie symfonieën, ruim dertig concertante werken, vijf opera’s en dertien balletten – blijken meteen twee dingen: al deze werken zijn met grote expertise en dankbaar voor het medium inn kwestie gecomponeerd (met name de werken voor blazers) en meestal overheerst daarin een luchtige esprit die zelfs ernstige invloeden zoals zijn tijdens W.O. II geschreven werken domineert. Dat blijkt bijvoorbeeld goed uit het Divertissement (1942) dat schuimt als champagne en alleen ter wille van het contrast een charmant, idyllisch lento bevat.

L’heure du berger voor piano, fluit, hobo, hoorn en fagot uit 1947 was bedoeld als achtergrond voor een brasserie.

A huit is in 1962 opgedragen aan Schubert en bedoeld voor het Weens Octet is voor hetzelfde stel instrumenten geschreven als diens Octet. Erg aardig is het vederlichte scherzando; dat het werk met een Weense wals eindigt is geen toeval. Dat alles in kristalheldere vorm.

Maar dat Françaix ook in staat was om heel lyrisch uit de hoek te komen, wordt aangetoond in het klarinetkwintet uit 1977 dat concertante trekken heeft en een grotere bekendheid verdient.

Het zal wel geen toeval zijn, dat zowel het Engelse Gaudier ensemble als het Duitse Charis ensemble tot vrijwel dezelfde combinatie werken kwamen. Goed en op zichzelf heel aanvaardbaar als het Charis ensemble is, het Gaudier ensemble is net wat beter en is verder in het voordeel door L’heure du berger toe te voegen. 

Met name klarinettist Richard Hosford en fagottist Robin O’Neill van het Gaudier ensemble verdienen een eervolle vermelding.