Froberger: Partita’s ‘Méditation sur ma mort future’ FbWV 50, nr. 6 in G FbWV 606 ‘Partita auf die Mayerin’, in a FbWV. 630 ‘Plainte faite à Londres pour passer la mélancolie’, nr. 12 in C FbWV. 612 Lamento sopra la dolorosa perdita della Real Maestà di Ferdinando IV . Toccata’s (3); Lamentation faite sur le mort très douloureuse de Ferdinand III FbWV. 633. Sergio Vartolo. Naxos 8.557472/3 (2 cd’s, 1u. 52’03”). 2003
Een van de problemen met Froberger, de reizende virtuoos, is dat hij zijn laatste levensjaren in de Elzas leefde en zijn manuscripten bij zijn mecenas achterliet met de nadrukkelijke wens dat hij die niet mocht laten rondslingeren.
Wie deze sterk programmatische partita’s en abstracte toccata’s hoort, komt er gauw achter dat hoewel Froberger bij Bach studeerde, deze werken feitelijk dichter bij Bach staan.
Bijzonder aan deze uitgave is dat Sergio Vartolo verschilende instrumenten gebruikt: in de partita’s, Lamentation en Tombeau de M. Blancheroche een oorspronkelijk zeventiende eeuws klavecimbel en in de overige werken een achttiende eeuws spinet. Respectievelijk met A=390 en A=415. In een stemming die de muziek enigszins ‘vals’ laat klinken.
Dat Vartolo het hele programma op nogal cerebrale manier afwikkelt, past bij de in wezen heel serieuze componist. De instrumenten klinken heel levensecht.