CD Recensies

FRANCOEUR: VIOOLSONATES

Francoeur: Vioolsonates boek 2 nr. 2 in e, 4 in Bes, 6 in g, 7 in c, 9 in d, 10 in D. Ensemble Dalmonion. Passacaille 1021 (74’39”). 2016

 

François Francoeur (1698-1787) was een typische componist uit de laat-barok, een periode die in Frankrijk tot een grote muzikale verscheidenheid leidde. Niet alle muziek werd in die tijd meer voor het hof geschreven. 

Françoeur stamde uit een familie van componisten en strijkers. In zijn Vioolsonates, die van zijn tijdgenoten het etiket ‘gracieus’ kregen, introduceerde hij een aantal vernieuwingen zoals verschillende strijktechnieken, opeenstapeling van akkoorden en spel in alle vijf eerste posities.

Als vijftienjarige werd hij als violist lid van het opera orkest en kort daarop van de Musique de la chambre du roi. Naast Jean-Marie Leclair was hij de belangrijkste vertegenwoordiger van de Franse vioolschool.

In 1720 kreeg hij toestemming om zijn eerste band met vioolsonates te publiceren. Drie jaar later maakte hij samen met Jean-Féry Rebel een reis naar Wenen en Praag en in 1726 produceerden ze samen de opera Pirame et Thisbé.

In 1727 volgde Francoeur Jean-François de la Porte op als componist van La chambre du roi, in 1730 werd hij lid van de 24 Violons du roi waarvan zijn vader en zijn broer ook deel uitmaakten terwijl zijn tweede band met vioolsonates toen ook werd uitgegeven. 

In 1735 schreef hij de opera Scandernerg die geen succes werd, in 1739 werd hij Maître de musique van de opera, later ook inspecteur. Tenslotte werd hij in 1744 ook surintendant van de opera, maar trok zich in 1753 terug uit die functie.  

Zes van de twaalf mooie sonates uit dat Deuxieme Livre de sonate a violon seul et basse continue worden op deze cd heel gaaf en verzorgd door barokvioliste Anaïs Chen, barokcellist Daniel Rosin en klaveciniste María Gonzalez uitgevoerd. Zij zorgen voor een schoolvoorbeeld van hoe dit hoort te gebeuren. De muziek klinkt al met al zo aantrekkelijk dat te hopen is dat de andere zes sonates nog volgen.

Francoeur schreef ook erg mooie orkestwerken zoals de Symphonies pour le festin royal de monieur de compte d’Artois. Daarvan bestaat een oude opname met een selectie door de trompettisten Maurice André en Bernard Soustrot met het Paillard kamerorkest van Jean-François Paillard (Erato/Warner) en een volledige opname van La simphonie de Marais o.l.v. Hugo Reyne (Warner/Virgin 743-561676-2).