Fiocco, J.H.: Leçons de ténèbres nr. 1-9, Première lamentation du Mercredi saint, Seconde leçon du Jeudi saint, Deuxième leçon du Mercredi saint Première lamentation du Jeudi saint; Deuxième leçon du Vendredi saint; Fiocco, P. A.: Blokfluitsonates in c en g. Anne Mertens (s), Wieland Kuijken (vc), Richte van er Meer (vc), Kris Verhelst (kl) en Peter van Heyghen (blokfl). Eufoda 1302 (75’13”). 2001
Terwijl in de vijftiende en zestiende eeuw veel artistieke Noord- en Zuid-Nederlanders (of liever gezegd het Bourgondische rijk) naar Italië togen om daar werk en inspiratie op te doen, was er ook een kleinere omgekeerde beweging.
Zo vestigde zich een zekere uit Venetië afkomstige Pietro Antonio Fiocco (ca. 1653-1714) in 1682 in Brussel. Hij kreeg daar vijftien kinderen waarvan Joseph-Hector (1703-1741) die in Antwerpen en Brussel werkzaam was de achtste en talentvolste bleek. Hij schreef in 1733 zijn volgens de Franse traditie zijn in de Franse traditie, maar met Italiaanse invloeden (van Corelli) geschreven Leçons de ténèbres. Fraaie liturgische muziek met ‘Matribus suis’ uit de tweede klacht op donderdag als hoogtepunt.
Tussendoor is ook zijn vader nog vertegenwoordigd met een paar Blokfluitsonates.
Op de niet steeds zuivere intonatie van de cellisten na zijn de gegeven vertolkingen van heel behoorlijk niveau.