CD Recensies

FAURÉ: MIRAGES; LA BONNE CHANSON E.A., SMITH

Fauré: Poèmes d’un jour op. 21 nr. 1-3; Mirages op. 113 nr. 1-4; La bonne chanson op. 61 nr. 1-9; L’horizon chimérique op. 118 nr. 1-4. Bettina Smith (ms) en Jan Willem Nelleke (p). Lawo LWC 1146 (48’34”). 2016

 

Handig om de mooiste vier liederencycli van Fauré bijeen te hebben, verrassend alleen dat de opnamen uit Noorwegen komen. Gelukkig heeft mezzo Bettina Smith een goede Franse uitspraak. Alleen aan sommige s ontbreekt de z klank, de zachte g kan een sh worden en ou soms o, maar bij zo’n stel goede interpretaties valt men daar als Nederlander met vaak ook niet zo’n beste uitspraak van de Franse taal niet over.

Als Noorderling houdt Smith de emoties goed onder controle, maar geeft voldoende ruimte aan gevoelens van spijt, humor en passie.

Bij vergelijking komen andere uitgaven er wel vaak wat beter af. In het bekende La bonnen chanson zijn dat bariton Gérard Souzay en Dalton Baldwin (Denon CO 2252, Philips 420.775-2), mezzo Anne Sophie von Otter (DG 447.752-2) en sopraan Carolyn Sampson (BIS SACD 2233).

Het is vooral de samenstelling van het programma waarvan Lawo het moet hebben.