CD Recensies

FORQUERAY A. EN J.B.: TOURMENTS DE L'ÂME, LES, MICHÈLE DEVÉRITÉ

Forqueray, A. en J.B. : Les tourments de l’âme (complete werken). Suites  nr. 1 in d, 2 in G, 3 in D, 4 in g, 5 in c; Allemande; Courante in d; Sarabande in d; Bransle in G; La girouette in g; Musette in A; Rameau: La Forqueray in d; Clément: La Forqueray; Sonates voor viool en klavecimbel nr. 1 en 2; ‘Aria’s’ nr. 1 en 2 uit Sonate voor viool en klavecimbel nr. 4; ‘Largo’ uit La Forcroy; Dornel: Sonate nr. 4 in D La Forcroy op. 2; Braye-Weppe: Tombeau de Forqueray voor klavecimbel; Duphly: La Forqueray; Rameau, C.F.: La Forcray in D; Couperin, F.: La  Forqueray; Giurgiu: Carillons pour Forqueray; Boutmy: La Forcroy. Michele Devérité (kl), Kaori Uemura (vdg), Ricardo Rodriguez (vdg) en Ryo Terakado (v). Harmonia Mundi HMM 90.5286/9 (5 cd’s, 2u. 05’15”). 2017

 

Net als de families Bach en Couperin zorgde de Franse familie Forqueray enige generaties lang voor vooraanstaande componisten en uitvoerende musici, maar ook voor dansers. De belangrijkste vertegenwoordigers zijn Antoine (1671-1745) een zijn zoon Jean-Baptiste (1699-1782). Zij behoorden naast Marais tot de belangrijkste Franse gambisten uit hun tijd. Antoine was getrouwd met de klaveciniste Henriëtte-Angélique Houssu.

Van Antoine zijn ruim driehonderd Pièces de viole uit 1747 bekend. Ze bestaan in twee versies, de ene voor gamba en b.c., de andere als bewerking voor klavecimbel solo. 

De gambaversies van de suites worden uitgevoerd door Kaori Uemara, Michèle Devérité en Ricardo Rodriguez. Ze beslaan zowat 2,5 cd en werden eerder opgenomen door Atsushi Sakai (vc), Christophe Rousset (kl) en Marion Martineau (vdg) in de gambaversie (Aparté AP 122, 3 cd’s) en door Ketil Haugsand in de klavecimbelversie (Simax PSC 1317, 3 cd’s).

De rest van de derde cd is gevuld met bijpassende transcripties voor twee klavecimbels van de dansen voor drie gamba’s van ‘Monsieur Forcroy’ waarvoor Devérité assistentie krijgt van Kohnen en vier dansen voor sologamba.

Op de vierde cd treffen we een bonte verzameling aan van solowerken en kamermuziekstukken, vaak als karakterstudies, van bewonderende collega’s. Daaruit blijkt wel hoe Antoine bekend en gewaardeerd was.

De cd nr. 5 gaat als bonus nog een stukje verder en laat Nicolas Lormeau van de Comédie française citeren uit allerlei documenten die betrekking hebben op het leven van de Forquearay’s. Niet alle even positief om een goed evenwicht te bewaren in een zee bewonderaars. 

Het laatste bandje laat een gedeelte van een Divertissement horen dat in 1703 in Châtenay werd uitgevoerd en waaraan Forqueray vermoedelijk deelnam.

Wat een geweldig, omvangrijk en heel goed gerealiseerd project is dit! Alle lof voor deze geweldige Forqueray compilatie.