Fauré: The secret Fauré, Orkestliederen en suites. Caligula op. 52; Voorspel Pénélope; Les Roses d’Ispahan op. 39/4’ Soir op. 83/2 (bew.); Clair de Lune op. 46/2; Après un rêve in c op. 7/1 (bew.); Shylock op. 57; Suite Pelléas et Mélisande op. 80; Chanson de Mélisande (bew.). Olga Peretyatko (s) en Benjamin Bruns (t). Balthasar-Neumann koor en Symfonie orkest Bazel o.l.v. Ivor Bolton. Sony 190758-1858-2 (73’48”). 2017
De bekendheid van Fauré is wat zijn werken met orkest betreft gebaseerd op een klein aantal composities als de Ballade op. 19, de Dolly suite, Masques et Bergamasques op. 112, Fantaisie op. 79, Pavane op. 50, de Suite Pelléas et Mélisande met de populaire ‘Sicilienne’ en het Requiem op. 48.
Dat er heel wat meer te ontdekken valt, toont Ivor Bolton aan. Zo is daar de toneelmuziek bij het drama van Dumas Caligula over deze wrede Romeinse heerser in vijf delen waaraan ook een koor te pas komt. Het voorspel van de opera Pénélope blijkt Wagneriaanse trekken te bezitten.
Bij Shylock met een tenor als solist gaat het om een komische klankverbeelding van Shakespeares gierigaard. Daarnaast zijn er naast de bekende Suite Pelléas et Mélisande een paar orkestliederen, soms in bewerking. Deze worden met veel gevoel gezongen door Olga Peretyatko. Zij zorgt in wezen voor de verrassendste momenten op deze uitgave. De begeleiding is in veilige handen bij Bolton.