Foulds: Dynamic triptych op. 88; April-England op. 48/1; Music-pictures group III Op. 33; The song of Ram Dass; ‘Keltic lament’ uit Keltic suite op. 2. Peter Donohoe (p) met het Birmingham symfonie orkest o.l.v. Sakari Oramo. Warner 2564-62999-2 (61’05”). 2006
De Engelse componist John Foulds (1880-1939) was als componist een autodidact die als zoon van een fagottist uit het Hall´orkest de muziek wel met de paplepel binnenkreeg. Later deed hij als uitvoerend kunstenaar wel wat ervaring op als cellist. Hij bezocht ook het continent, ontmoette Mahler, Humperdinck en Delius, studeerde alsnog directie bij Lamoureux en Nikisch en groeide uit tot volwaardigheid als musicus.
Tijdens zijn werkzaamheden in Parijs in de late jaren 1920 vorige eeuw, schreef hij zijn ambitieuze Triptiek voor piano en orkest. Een overvloed aan mooie, niet steeds even gedisciplineerde invallen. Het eerste deel biedt een onstuitbaar stroom van zeven roots motieven, maar hert is vooral het laatste deel, ‘Dynamic rhythm’ met zijn extroverte Latijns-Amerikaanse ritmen maakt een fijne indruk.
April-England is een vroeger stuk in de geest van Copland met een edel langzaam gedeelte en een passacaglia tot slot. Nog eerder, in 1912, ontstond het iets van Sibelius’ Tapiola weghebbende Music pictures met een grote climax en een speels ‘Columbine’. Ook de The song of Ram Dass is een interessant uitstapje, maar het overdadige ‘Keltic lament’ is boeiender en veelzijdiger.