Ferrabosco: The art of fantasy: Music for consort and lyra viol. Fantasieën voor 6 gamba’s nr. 2, 4, 6, 9, 13, 15; Pavane voor 5 gamba’s nr. 2; Allemande voor 5 gamba’s nr. 10; Gaillard and almain for two violins in the first tuning; In nomines a 5 nr. 1; ‘Pavin for 3 lyra viols; uit Lessons; Almain for 1 lyra viol; Coranta for one lyra viol; Ut re mi fa sol la; Ut re mi fa sol la - la sol fa mi re ut a 5; A fancy for three viols in the third tuning; In nomine a 6 nr.3; Prelude for one lyra viol; Pavin for one lyra viol. Hathor consort o.l.v. Romina Lischka, Ramée RAM 1806 (76’32”). 2018
De geschiedenis en hert veelvuldig gebruik van de viola da gamba familie van vier strekt zich uit van de vijftiende tot de achttiende eeuw, ofwel van bijvoorbeeld de Engelse Hendrik VIII die een afficionado was tot de tijd van de Franse Lodewijk XIV.
Tot de vele bekende componisten die voor het instrument schreven, behoren niet alleen Bach, maar ook de Engelse componisten Purcell, Byrd en Gibbons, maar ook vader en zoon Ferrabosco, van wie Alfonso Ferrabosco jr. (ca. 1575-1628) als onechte Engelse zoon van zijn vader en Susanna Symons de interessantste is. Hij was gambist aan de hoven van de Engelse koningin Elisabeth I, en de koningen James I en Charles I en behoorde tot de belangrijkste componisten voor gamba consort muziek uit zijn tijd.
De Oostenrijkse gambiste Romana Lischka, geen onbekende in de Nederlandse ‘oude muziek’ wereld, richtte in 2012 het Hathor consort op dat zich toelegt op ensemblemuziek uit Renaissance en vroeg-Barok.
Daarin past deze keuze van werken van Alfonso Ferrabosco ideaal. Het is muziek waarmee hij grote technische en expressieve vaardigheden van de vertolkers vergt, maar de leden van het naar de Egyptische godin Hathor genaamde zevenkoppige ensemble zijn daar geheel tegen opgewassen en zorgen voor geanimeerde, verfijnde verklankingen.