Françaix: Klarinetconcert; Tema con variazioni; Trio voor piano, klarinet en altviool. Dimitri Ashkenazy (kl), Ada Meinich (va), Yvone Lang (p), Bernd Glemser (p) en het Cincinnatti filharmonisch orkest o.l.v. Christoph-Mathias Müller. Paladino PMR 0074 (55’58”). 1995/2010
Jean Françaix (1912 - 1997) behoorde tot de twintigste eeuwse componisten die de fraaiste werken voor houtblazers componeerde. Om het even of dat om solomuziek, kamermuziek of concertante werken gaat. Geen wonder dat veel houtblazers ook lang na zijn dood dit repertoire zijn blijven koesteren.
Op deze cd zijn drie werken vastgelegd waarin de klarinet een hoofdrol speelt en ze zijn met Dmitri Ashkenazy als centrale figuur op verschillende plaatsen en verschillende tijdstippen gemaakt.
Al luisteren komen we alle kenmerkende eigenschappen van Françaix tegen in elegant zwierige, vrolijke en opbeurende muziek het tempoaanduidingen als allegrissimo, prestissimo, scherzando tegenover vaak licht sentimentele langzame delen met kostelijke melodielijnen.
Met een fijn oor voor kleur en effect is steeds voor frisheid gezorgd en blijken van humor blijven nooit lang onder het oppervlak. Als zoon van een beroemde vader weet dat pure muzikaliteit zwaarder telt dan blijken van virtuositeit. Hij beschikt in hoge mate over beide kwaliteiten.
Het vierdelige Klarinetconcert uit 1968 waarin de klarinet weinig rust wordt gegund en snelle passages, kwetterende ideeën en grote sprongen over het hele bereik voorkomen wordt heel spiritueel gespeeld, inclusief de speelse cadensjes. In de finale komt na 5’29” een moment voor dat de klarinet een onmogelijke hoge noot moet spelen en die liever overlaat aan de piccolo. Christoph-Mathias Müller zorgt voor een alerte, lichtvoetige begeleiding.
In Tema con variazioni uit 1974 gaat het om complexe, maar steeds luchtige ritmische vervormingen als bij een stel circusclowns, maar er zijn ook een paar introspectieve momenten. Hier begeleidt Yvonne Lang in dezelfde sfeer.
Het Trio dateert uit 1990 en is voor een ongewone, mooie bezetting. Van dit werk bestaan de nodige andere opnamen, zelfs eentje met Heifetz, de Pasquale en Piatigorsky (RCA GD 8787-2), maar geen daarvan gaat zo goed om met de de door jazz beïnvloede acrobatiek als deze met violist Meinich en pianist Glemser.