FRANCK: RÉDEMPTION
CD Recensies - F

Franck: Rédemption in D op. 26 CCF 184bb. Eva-Maud Hubeaux (ms) met het Vlaams omroepkoor en het Luiks filharmonisch orkest o.l.v. Hervé Niquet. Musique en Wallonie MEW 1994 (73’36”). 2018

Francks Rédemption (Verlossing) bestaat in verschillende vormen. In 1872 verscheen het eerst als Symfonie in D CCF 184, vervolgens in 1872 met toevoeging van een reciterende sopraan CCF 184a (op. 22) en dan een jaar later als tweede gewijzigde versie als Poème-symphonie en deux parties CCF 184b, gevolgd door nog een wijziging CCF 18 en tenslotte ook nog in 1873 met een toegevoegd tussenspel als CCF 184bb (op. 26).

Al treden een soliste en een koor op in het ambitieuze werk en al worden in een quasireligieus proza goddelijke zaken aan de orde gesteld, toch is het werk geen echt oratorium. De hemelse muziek is voor de engelen van het vrouwenkoor, de ietwat extatische wereldse commentaren zijn voor de mannen.  

Het is wat lastig om al die gedaanten van het werk uit elkaar te houden, maar bekend is dat Jean Fournet van de meest voor de hand liggende versie met Gé Neutel en het Groot omroepkoor en het Radio filharmonisch orkest een opname van maakte (Q Disc 07019), net als Michel Plasson (EMI 555.056-2), terwijl Daniël Barenboim zich beperkte tot het tussenspel (DG 437.244-2). 

Erg bekend is de compositie nooit geworden, maar gelukkig kunnen we via deze cd’s grondig met het symbolistische werk kennismaken. En dan blijkt het zeer de moeite waard te zijn zowel binnen als buiten de sfeer van Francks oeuvre.

Een vertolking van dit werk kan in een matige uitvoering de aandacht makkelijk wat laten verslappen, maar daar is bij de boeiende Eva-Maud Hubeaux, het Vlaams Omroepkoor en het orkest uit Luik dankzij de goede leiding van Hervé Niquet hier gelukkig geen sprake van.