Frances-Hoad: Stolen rhythm. Celloconcert Katharsis; Pianotrio The forgiveness machine; Quark dances nr. 1-5; Homages nr. 1-7; A refusal to mourn. Resp. David Cohen (vc) met he Rambert orkest o.l.v. Paul Hoskins, het Phoenix pianotrio, het Rambert orkest o.lv. Paul Hoskins, Ivana Gavric (p), Nicholas Daniel (h) met het Rambert orkest o.l.v. Paul Hoskins. Champs Hill CHRCD 119 (79’16”). 2017
De in 1980 geboren Engelse componiste Cheryl Frances-Hoad studeerde cello en piano op de Yehudi Menuhin School en compositie in Cambridge. Als 16-jarige won ze al het Young Composer concours van de BBC met haar Concertino voor cello, piano, slagwerk en orkest.
Stolen rhythm is de derde cd die Champs Hill aan haar werk besteedt. Ditmaal aan meest concertante werken van haar. Katharsis is een Concert voor cello en ensemble uit 2013 dat ze voor David Cohen schreef; het bestaat uit een suite van zes dansachtige delen, ge^nspireerd door Bach en Britten. A refusal to mourn voor hobo en orkest is uit 2000 en gebaseerd op Lutherse koralen; een compositie uit de studententijd in de schaduw van Bach. Bij de vijf neoklassieke Quarkdansen uit 2014 gaat het om balletmuziek voor Ramberts Mark Baldwin met de nasmaak van Stravinsky.
Homages (2009-2015) bestaat uit een reeks van zeven pianominiaturen als vingerafdrukken van vroegere componisten en het frappante eendelige Pianotrio met de titel The forgiveness machine uit 2011 biedt 12 ’21” verrassing die nader is omschreven in de toelichting.
Veel inventieve, in harmonisch opzicht rijke muziek die van de nodige originaliteit blijk geeft en best interessant is. Gelukkig zorgen alle betrokken uitvoerenden voor fraaie uitvoeringen van dit onbekende moois.