FARRENC: SYMFONIE NR. 1; OUVERTURES; GALLENBERGVARIATIES
CD Recensies - F

Farrenc: Symfonie nr. 1 in c op. 32; Ouvertures nr. 1 in e op. 23 en 2 in Es op. 24; Grandes variations sur un thème du comte Gallenberg op. 25 (versie voor piano en orkest). Jean Muller met Les solistes européens Luxembourg o.l.v. Christoph König. Naxos 8.574094 (58’23”). 2019  

Als liefhebber van onbekende en ongewone componistes werd mij aandacht enige tijd geleden al getrokken door de Franse Louise Farrenc (1804 - 1875) die de laatste tijd ook in de belangstelling van de muziekindustrie is gekomen.

Bij nader inzien is er weinig vrouwelijks aan de energieke en structureel heel bevredigende Symfonie nr. 1 van haar. Ze verplaatst ons naar de symfonische wereld van Mendelssohn en Schumann, maar dan met licht Franse tongval. Tot slot klinken de Grandes variations sur un thème du comte Gallenberg (een Oostenrijkse balletcomponist) uit 1845 die in de vorm voor piano en orkest met bij de première haar dochter Victorine als soliste iets Chopinesks van de Variaties over ‘La ci darem’ krijgen. Het werk begint met en vrij grootse korte orkestinleiding voordat het melancholieke thema klinkt. Er volgen in een afwisseling van snelle en langzame variaties, waaronder een fugatische en een marsachtige, die de aandacht gevangen houden. Het werk is echt de moeite waard om te worden gehoord. Goed dat Jean Muller het uit de vergetelheid heeft gered.

Interessant zijn ook de beide Ouvertures die geen titel hebben en naar het schijnt ook geen programma, maar die wel goed laten wel horen, hoe een thema moet worden ontwikkeld. Het schijnt om een cd première te gaan.  

Gelukkig kan van de Luxemburgse uitvoeringen worden gezegd, dat ze een volkomen succes zijn en de componiste volkomen recht doen.

Van het complete stel van drie Symfonieën werden al opnamen van Goritzky en S. Sanderlng besproken.