Farrenc: Études en variaties. Air russe varié op. 17; Les italiennes op. 14/1; Souvenir des Huguenots op. 19; Études Band I nr. 3, 5, 9, 10, 11, 12, 14 en 15; Band II nr. 17, 18, 21, 22, 24, 25 en 19. Joanne Polk. Steinway STNS 30133 (69’54”). 2019
De laatste tijd is de Franse componiste Louise Farrenc (1804 - 1875) vooral dankzij cd opnamen van haar werk wat meer onder de aandacht gebracht. Ze surft mee in de huidige aandachtsgolf voor vrouwelijke componisten. Naast Clara Schumann en Fanny Henselt-Mendelssohn en Cécile Chaminade waren er eigenlijk nog niet veel componistes in de romantiek. Maar in het Parijse muziekleven schijnt Farrenc zich redelijk tussen Chopin en Liszt hebben weten te handhaven. Hier horen we haar in kleinschaliger werken die klassiek van aard en romantisch van geest zijn.
De Amerikaanse Joanne Polk, die studeerde aan de Juilliard school en een graad haalde aan de Manhatttan School of Music. Ze wijdt zich in haar opnamen tot nu toe uitsluitend aan componistes en voorzag in solowerken van Fanny Mendelssohn (Newport NCD 60180/2, Bridge 9367), Judith Lang Zaimont (Albany TROY 617), Amy Beach (Arabesque Z 6721, Z 6747, Bridge 9182) en Cécile Chaminade (Steinway & Sons 30037).Op deze cd maakte ze een keuze van dertien uit de dertig Études uit band I en II. Bij het deeltje uit Les italiennes gaat het om een bewerking van de bekende Cavatine uit Bellini’s opera Norma. Bel canto op de piano. De variatievorm beheerste ze ook heel goed. Het is mogelijk om deze werken met hun mooie trillers en loopjes te schitteren en dat is precies wat Polk, die daarvoor elk moment benut, ook doet. Meer en andere pianowerken van Farrenc, ditmaal uitgevoerd door Biliana Tzinlikova zijn te vinden op Paladino PMR 0088.