FÖRTSCH: ICH FREUE MICH DES HERRN

Förtsch: Ich freue mich im Herrn. ‘Ach daß die Hülfe aus Zion’; ‘Ich weiß daß mein Erlöser lebt’; ‘Verbum caro factum est’; ‘Träufelt, ihr Himmel, von oben’; ‘Veni creator spiritus’; ‘Ich freue mich im Herrn’; ‘Lobet den Herren, alle Heiden’; ‘Adesto mihi Domine’; ‘Herr, wer wird wohl wohnen in deiner Hütten?’; Cantate ‘Aus der Tiefe rufe ich, Herr, zu Dir’; ‘Onadoranda trinitas’. Monika Mauch (s), Barbara Bübl (s), Alex Potter (ct), Hans Jörg Mammel (t) en Markus Flaig (bs) met L’arpa festante o.l.v. Rien Voskuilen. Carus 83.363 (69’44”). 2009

Veel muziek is niet bewaard gebleven van de Duitse, in Wertheim geboren Johann Philipp Förtsch (1652 - 1732) die in 1674 naar Hamburg verhuisde om operalibretti voor de florerende Oper am Gänsemarkt te schrijven en zelf ook vrij conservatieve werken componeerde. Zijn vele opera’s gingen op wat losse aria’s na alle verloren, maar wat van zijn vele werken overbleef bestaat uit instrumentale werken en 82 Geistliche Konzerte, waar voor deze opname uit is geput.

Daaronder een aantal werken dat hier voor het eerst op cd verschijnt. Het gaat om acht composities op Bijbelse teksten die goed aansluiten bij de traditie van Schütz’ Geistliche Konzerte. Deze zijn aangevuld met een aria, een latijnse hymne en een antifoon.

Composities van bescheiden omvang en bezetting die ingetogen worden gezongen en op vrij bescheiden wijze worden begeleid. Misschien geen opvallende, markante traditionele muziek maar wel een programma dat een goede en zeldzame blik op deze componist richt.