Feldman: Coptic light; String quartet and orchestra. Arditti kwartet met het Omroeporkest Wenen o.l.v. Michael Boder en Emilio Pomárico. Capriccio C 5378 (53’22”). 2010, 2018
Elkaar overlappende texturen en zachte, wisselende timbres behoren tot de belangrijkste kenmerken van de muziek van Morton Feldman. Voor een luisteraar als ik betekent dit dat ik na het beluisteren van deze cd zo geboeid ben dat ik naar meer verlang. Het tijdsgevoel ondergaat een verandering in een milde ambiance, zoals dat bij andere avant-garde muziek meestal niet het geval is. Feldman schreef al trance muziek voordat die in zwang kwam.
In String quartet and orchestra uit 1973 zijn de kwartetklanken als een subtiele laag geïntegreerd met de orkestklanken dat het je haast ontgaat bij eerste kennismaking.
Een dergelijke ambiguïteit bestaat niet bij Feldmans laatste orkestwerk, Coptic light uit 1985 als het zo goed met een gelijkmatige dynamiek en zorgvuldige aandacht voor het betoverende totaaleffect gaat. Het werk dat is gebaseerd op het licht dat in de Koptische kerk gaat schijnen bij de Opstanding, drijft als het ware wazig weg in een onbekende eeuwigheid, is mogelijk en waarschijnlijk zijn beste gedurende een klein half uur. Het zijn opnieuw de verfijnde tinten die de meeste indruk maken in dit tweetal heel goede uitvoeringen.