CD Recensies

FALLA: PIANOWERKEN, WEYAND

Falla: Piezas españolas nr. 1-4 G. 37; Serenata in e G. 22; Serenata andaluza G. 13 Allegro de concierto G. 29; Mazurka in c G.11; Obras desconocidas nr. 1-3 ‘Cancion’ G. 14; ‘Cortejo de gnomos’ G.21; ‘Nocturno’ G. 62; Vals-capriccio G.15; Pour le tombeau de Paul Dukas G. 83; Fantasia baetica G.55. Uta Weyand. Profil Medien 503-2 (69’17”). 2003
 
De Duitse pianiste Uta Weyand maakte een royale keuze uit de pianocomposities van Falla en begint haar recital met de Cuatro Piezas españolas uit 1906/9. Met de Serenata andaluza (1900) hoopte hij de aandacht te trekken van luisteraars aan de andere kant van de Pyreneeën. Ook Cancion is uit dat jaar. Cortejo de gnomos is van een jaar later. Nocturno uit 1896 behoort tot zijn vroegste pianocomposities, Pour le tombeau de Paul Dukas verscheen zo’n veertig jaar later in 1935. De overige composities bevinden zich in het traject daartussen met de Fantasia baetica uit 1919 als bekendste stuk.
Falla’s bewondering voor de muziek van Debussy is her en der herkenbaar, daarom is het haast jammer dat Weyand niet ook meteen nog het geen drieënenhalve minuut durende Homenaje – Pour ‘Le Tombeau de Claude Debussy’ opnam.
Kennelijk heeft Weyand zich nadrukkelijk op dit Spaanse repertoire toegelegd en ze geeft er heel idiomatische vertolkingen van. Combineer dit met een zeer goede geluidskwaliteit en er ontstaat een fijn eindproduct.
De complete Pianowerken van Falla zijn in 2007 overigens opgenomen door Daniel Ligorio (Naxos 8.555085/6).
Weyand heeft duidelijk een voorkeur voor Spaanse muziek, want ze maakte ook een opname met pianowerken van Granados (Hännsler CD 98.414) in 2003.