Fischer, P.: Strijkkwartetten nr. 1 ‘Morava’, 2 ‘Wild mountain thyme’ en 3 ‘Mad piper’; Janko waadde paarden; Jongens op paardenrug; Bittová: ‘Hopáhop tálita’. Skampa kwartet. Supraphon SU 40922 (67’47”). 2011
De in 1965 geboren Tsjechische componist Pavel Fischer studeerde viool in Praag en begon zijn muzikale loopbaan als solist en behoorde tot de grondleggers van het in 189 onder moeilijke omstandigheden gevormde Skampa kwartet. Later verlegde hij zijn activiteiten naar het lesgeven en componeren. In 2008 aanvaardde hij een positie in Manchester en gaf hij masterclasses, werkte mee aan de Nederlandse strijkkwartet academie, het Orlando festival, de kamermuziekfestivals in Delft en Weesp. Hij is dus geen onbekende in Nederland en het was dus logisch dat het jonge Adam kwartet van Margot Kolodziej en Hannelore de Vuuyst (v), Liselot Blomaard (va) en Renée Timmer (vc) bij een kort optreden in Podium Witteman 4 oktober 2020 een deel uit een van zijn Strijkkwartetten speelde en daarmee een goede indruk maakte die om meer smeekte.
Het daarna uit Helena Jirinovská en Adéla Stainochrova (v), Martin Stupka (va) en Lukás Polák (vc) bestaande Skampa kwartet nam ze gelukkig alle drie op. Bij het beluisteren blijkt al snel, dat de muziek van Fischer geworteld is in Moravische bodem en verdere invloeden onderging van volksmuziek uit de Balkan, van zigeuners en zelfs uit Schotland. Vreugde, uitbundigheid, verdriet en leed zijn daarin mooi vermengd. Het knappe is hoe goed hij al dat materiaal integreert. Net alsof een lied het uitgangspunt is en daarop een goede constructie wordt gebouwd.
Strijkkwartet nr. 1 vormt een nog bescheiden begin, maar bevat vooral in het eerste en laatste deel heel mooie momenten. Het tweede kwartet is wat avontuurlijker en sterker en verspreidt figuurlijk de een krachtige geur van tijm. Maar het meeste indruk maakt nr. 3: een prachtige, vooral ritmisch sterke compositie.
Bij de twee losse werken waarin ook door Pavel Fischer en Iva Bittová wordt gezongen kan men zich makkelijk passende beelden voorstellen. Het Skampa kwartet identificeert zich volkomen met deze muziek. Het opdrachtwerk van Iva Bittová maakt hierna wat minder indruk.