De Fesch: Concerti grossi in D op. 10/4, C op. 3/1 in e op. 3/5, in a, in C op. 10/3, F op. 10/5; Vioolconcert in c op. 5/5. Lidewij van der Voort (v) met La Sfera armoniosa o.l.v. Mike Fentross. Challenge CC 72829 (60’13”). 2019
Het is goed dat op cd meer aandacht wordt besteed aan de 1687 in Alkmaar geboren tijdgenoot van Bach en Händel, Willem de Fesch. Rond 1700 trok hij met zijn ouders naar Amsterdam en werd, eenmaal violist, in 1708 lid van het Stadstheater. Voor de instelling schreef hij ook de nodige muziek, zoal de hier opgenomen Vioolconcerten in C en a.
In 1732 vestigde hij zich in Engeland waar hij tot zijn dood in 1761 bleef als organist en koorleider van de koorkapel van de Venetiaanse ambassade; in 1741 speelde hij ook eerste viool in het orkest van Händel. Dat zijn muziek ook Italiaanse invloeden vertoont, zal niemand verbazen.
De rond 1741 geschreven Concerti grossi laten echter ook een eigenstem horen en in zijn Vioolconcert stelt hij behoorlijk zware eisen aan de solist. Frappant dat op. 5.5 een volledig uitgeschreven cadens bevat. Dat de Fesch in de overgangsperiode van de galante stijl naar het classicisme werkte, is een ander interessant aspect, dat laat zien hoe de sonatevorm is ontstaan.
Violiste Lidewij van der Voort en La sfera armoniosa onder Mike Fentross spelen al deze composities met een gevoel van ontdekking van een grote muzikale schat en terecht ook. Lang genoeg waren oude Nederlandse componisten verwaarloosd in concertprogramma’s en op cd. Er valt gelukkig best nog veel te herontdekken uit de Concerten, Concerti grossi en sonates uit op. 1-13. En dan wachten nog de Missa Paschalis een stel liederen (waarvan Lyda van Tol en Max van Egmond wat Engelse liederen opnamen) en de beide Oratoria Judith. Van Joseph bestaat een opname uit 2000 met Claron McFadden, Roberta Alexander, Susanna Moncayo, Nico van Meel, Tom Sol, het Nationaal kinderkoor, Viri cantores en Musica ad Rhenum o.l.v. Jed Wentz (Nederland Muziek NM 92079 (3 cd’s).