Flecha: Ensalada’s ‘La justa’, ‘El jubilate’ en ’El fuego’; Cabezón: ‘Diferencias sobre el canto llano del caballero’; ‘Discantes sobre la pavana italiana en sobre la galliardia milanese’; ‘Tiento in primer tono’; Variaties over ‘Guárdame las vacas’. Massimiliano Raschietti (org) met La Stagione Armonia en Concerto di viole L’Amoroso o.l.v. Sergio Balestracci. CPO CPO 777.070-2 (61’16”). 2000
‘Voor een goede gemengde salade zijn verschillende groenten, gezouten vlees, vis, olijven, uien eigeel en bernagebloesem nodig’, schreef een Spaanse schrijver aan het begin van de zeventiende eeuw in een poging om het muzikale genre van de Ensalade te beschrijven. De kern van zo’n Ensalade bestaat uit van die groenten met gedeelten in wisselende ritmen, contrasterende citaten uit populaire liedjes en steeds wisselende talen.
Matteo Flecha sr. (1481 - 1566) leverde vanaf 1533 minstens elf bijdragen als antwoord op het Italiaanse Quodlibet en de Franse fricasée. Ze werden vooral rond de Kerstdagen graag uitgevoerd aan het vrijzinnige hof van van Ferdinand van Aragon in Valencia. Een neef van Flecha publiceerde een elftal daarvan in Praag in 1581 waaruit Balestracci op zijn beurt er drie koos. Het zijn de bekendste. De teksten hebben veelal een ironisch of komisch karakter. Zo gaat het langste stuk, ‘La justa’ over een strijd tussen Lucifer en vader Adam. De begeleiding is kleurig, door vooral houtblazers en met een bescheiden inbreng van slagwerk.
Het programma gaat verder met enige zuiver instrumentale werken van Flecha’s jongere tijdgenoot, de blinde hoforganist Antonio de Cabezón (1510 - 1566). Zijn ‘Diferencia’s’ zijn ietwat gekunstelde verpozingsmuziek voor het hof in bewerkingen voor diverse instrumentale groepen en de ‘Tiento in primer tono’ klinkt wat officiëler met afwisselende gedeelten voor strijkers- en blazersensemble met o.a. een fraaie dialoog tussen altviool en orgel.
De zangers en instrumentalisten die Sergio Balestracci ter beschikking heeft, weten op heel gedegen wijze en op vrij intieme schaal precies wat deze muziek nodig heeft en de in het middelgrote Palazzo Giusti in Padua gemaakte opname klinkt duidelijk meteen aangenaam galmaandeel.